Το βιογραφικό του Θοδωρή Ελευθεριάδη παντρεύει επιστήμη και ποδόσφαιρο. Ο τεχνικός διευθυντής της ακαδημίας του Ολυμπιακού είναι ο άνθρωπος που φροντίζει να ακολουθούνται οι πυλώνες της φιλοσοφίας της ακαδημίας που έχει θέσει ο Βαγγέλης Μαρινάκης. Από τα χέρια του πέρασαν οι Τσιμίκας, Ρέτσος, Νικολάου, Μανθάτης και Ανδρούτσος, δείχνοντας τους το μονοπάτι για την πρώτη ομάδα του Ολυμπιακού. Μετά από μια μικρή παύση, στα μισά της περασμένης σεζόν ανέλαβε ξανά το νευραλγικό αυτό πόστο, ετοιμάζοντας τα νέα αστέρια.
Ο Θορδωρής Ελευθεριάδης μας μίλησε για μια σειρά ποδοσφαιρικών θεμάτων, αλλά η κουβέντα ξεκίνησε από την επίδραση του κορωνοϊού:
“Δεν έχουμε σταματήσει καθόλου μέσω ένος ολοκληρωμένου προγράμματος e-learning. Μια μεγάλη ομάδα έχει δουλέψει γι’ αυτό. Αναλυτές, ψυχολόγοι, διατροφολόγοι, προπονητές και γυμναστές, γιατροί και φθσιοθεραπευτές έχουν δουλέψει για να γεμίσει το πρόγραμμα των παιδιών μέσα από παρουσιάσεις. Από τη δεύτερη εβδομάδα ξεκινήσαμε προπονήσεις και μέσα από το zoom”.
Πως έχει επιδράσει η πανδημία σε κάθε ηλικιακή κατηγορία;
“Οι ηλικίες είναι διάφορες και τα προβλήματα διαφορετικά. Τα μικρότερα παιδιά έχουν και τον δικό τους κόσμο. Άλλα θέλουν να κάνουν προπόνηση, άλλα να μην την κάνουν. Άλλα να ζουν σε οικογένειες με πολλά παιδιά και να είναι δύσκολο να εκτελέσουν τα προγράμματα τους. Από την άλλη πλευρά βρίσκονται τα μεγαλύτερα παιδιά, που είτε είναι επαγγελματίες, είτε είναι εν δυνάμει επαγγελματίες. Υπάρχει περισσότερος έλεγχος γι’ αυτές τις ηλικίες, από Κ15 και πάνω. Υπάρχει ανταπόκριση στο έπακρο και αυτά τα παιδιά θέλουν να προπονούνται. Είναι επαγγελματική η συμπεριφορά και είμαι χαρούμενος γι΄αυτό”.
Πόσες αλλαγές έχουν γίνει στην ακαδημία τα τελευταία χρόνια;
“Έφυγα τον Φεβρουάριο του 2017 και έχουν αλλάξει πράγματα αν και οι δομές είναι ίδιες και λίγο καλύτερες. Από το 2011 που είχα κάνει την πρώτη κουβέντα για να έρθω στην ομάδα, το 2014 που ξεκίνησα και τώρα, οι δομές γίνονται συνεχώς καλύτερες. Στο κομμάτι της προπονητικής διαδικασίας έχω τα δικά μου πιστεύω, τα οποία είναι απαρέγκλιτα. Η διοίκηση είναι μαζί μου και ξέρουμε την επιθυμία του προέδρου. Όλα ξεκινούν από το κομμάτι της πειθαρχίας. Είναι πολύ σημαντικό για εμάς”.
Το δίκτυο των σχολών τι ρόλο παίζει στην ανάπτυξη της ακαδημίας;
“Η οικογένεια του Ολυμπιακού μεγαλώνει και θέλουμε να συνεχίσουμε να το κάνουμε. Σε όλη την περιφέρεια, αλλά και σε όλο τον κόσμο. Είναι ένα project που μας ενδιαφέρει πολύ και το στηρίζουμε με οργάνωση, προγραμματισμό και μεθοδικότητα!”
Ποια είναι η φιλοσοφία της ακαδημίας;
“Τα Χριστούγεννα παραδώσαμε το κομμάτι της οργάνωσης της ακαδημίας το οποίο στείλαμε στον πρόεδρο και στον κύριο Πίκουλα και το κομμάτι της μεθοδολογίας. Η μεθοδολογία δημιουργείται με τη συνεισφορά των προπονητών της ακαδημίας, οι οποίοι είναι UEFA Pro, έχουν μεγάλη εμπειρία στον Ολυμπιακό. Παράλληλα μπαίνει και το επιστημονικό κομμάτι με τη βοήθεια των γυμναστών”.
Πόσο βοηθάει τα παιδιά η παορυσία Νικοπολίδη, Μαυρογενίδη και Ιμπαγάσα στις θέσεις των προπονητών;
“Όλα έχουν το δικό τους βάρος και αξία. Ξεκινούν από άλλη αφετηρία αυτοί οι προπονητές. Αυτό που ζητούν από τα παιδιά, οι ίδιοι το έχουν βιώσει, το έχουν ζήσει, οπότε είναι πιο εύκολο να το μεταδώσουν. Ο στόχος είναι ο ίδιος. Συνεργαζόμαστε όλοι μαζί, εμείς και εκείνοι, για να φτάσει ένα απόσταγμα στα παιδιά. Έτσι έγινε τα προηγούμενα χρόνια και από την ακαδημία βγήκε μια πλειάδα παικτών για τους οποίους είμαστε χαρούμενοι, όπως και ο πρόεδρος”.
Υπάρχουν παιδιά που θα τους δούμε σε λίγα χρόνια στην πρώτη ομάδα;
“Κάναμε τρεις προετοιμασίες, ρίξαμε πολλή δουλειά με μεταγραφές, σκάουτινγκ και καθημερινή προπόνηση για να πούμε πως έχουμε ετοιμάσει ορισμένους επαγγελματίες. Μετά από δύο χρόνια στην πρώτη ομάδα, άρχισαν να αποδίδουν καρπούς. Δεν είναι εύκολο να προσδιορίσεις τον αριθμό. Αν επενδύσουμε στην Κ17 και Κ19 σε δέκα παιιδά, ελπίζω πως μετά από τρία χρόνια, από εκείνους που είναι γεννημένοι το 2004, το 2003 και το 2002 θα έχουμε αθλητές που θα βρεθούν στο δρόμο της καταξίωσης. Δεν είναι μόνο ο Τσιμίκας, είναι ο Λάτσι, ο Βούρος, ο Χουτσεσιώτης, ο Μανθάτης, ο Ανδρούτσος, ο Βρουσάι, ο Βέργος, ο Ρέτσος, ο Νικολάου κ.α. που τώρα ξεχνάω. Είναι παίκτες επιπέδου Super League και πάνω”.
Τζολάκης, Μπέλιτς και Λιάτσος έκαναν ντεμπούτο με την πρώτη ομάδα. Είναι ο οδηγός για τα υπόλοιπα παιδιά;
“Εμείς όταν μιλάμε στα παιδιά στον Ρέντη λέμε πως η απόσταση από το πλαστικό γήπεδο, μέχρι το γήπεδο που κάνει προπόνηση η πρώτη ομάδα είναι 100 μέτρα, αλλά μπορεί να γίνει και 100 χιλιόμετρα. Το ότι κάποια παιδιά μπαίνουν μέσα στο γήπεδο είναι μια πρωτόγνωρη εμπειρία. Ειδικά ο αγώνας του Τζολάκη στην Τούμπα έχει ακόμα μεγαλύτερη σημασία. Πρέπει να δώσουμε συγχαρητήρια στους προπονητές που είχαν τα παιδιά πριν από εμάς, αλλά και στην ίδια την ομάδα που δίνει αυτή την ευκαιρία. Βέβαια αν κοιτάξουμε τα τελευταία 20 χρόνια τι συμβαίνει, θα δούμε πολλά παιδιά να κάνουν ντεμπούτο στο κύπελλο, αλλά να παίζουν εκείνοι, που ο χαρακτήρας τους είναι για τα δύσκολα. Είμαστε χαρούμενοι, αλλά και δεν σημαίνει τίποτα γιατί τώρα ξεκινούν τα δύσκολα”.
Ποιοι είναι οι στόχοι της ακαδημίας για τα επόμενα χρόνια;
“Τρεις είναι οι στόχοι της ακαδημίας. Να παράγει σωστούς ανθρώπους, να παράγει ποδοσφαιριστές οι οποίοι μπορούν να παίξουν ποδόσφαιρο σε επαγγελματικό επίπεδο και ο τρίτος να παράγει παίκτες οι οποίοι μπορούν να παίξουν στον Ολυμπιακό στο μέλλον και να έχουν και μια ποδοσφαιρική αξία. Αυτό είναι το όραμα του προέδρου”.
Την περσινή σεζόν πραγματοποιήθηκαν πολλές μεταγραφές στην ακαδημία. Θα συμβεί το ίδιο και φέτος;
“Δεν είμαστε υπέρ των ηχηρών δηλώσεων και μεταγραφών, ούτε θέλω να προβάλλουμε πολύ τα παιδιά. Πρέπει να κατακτούν σταδιακά τους στοχους τους. Θέλουμε να δούμε ποια παιδιά από την Κ15, Κ16, Κ17 έχουν προοπτική. Είναι κάτι που φαίνεται και από την πορεία στην εθνική ομάδα”.
Είναι το πάθος σου η ενασχόληση με τα παιδιά, εκτός από επάγγελμα;
“Είναι ένα ένα υψηλό παιδαγωγικό βίωμα και είμαι χαρούμενος που το ζω στον Ολυμπιακό, που μου παρέχει όλες αυτές τις συνθήκες. Έχω επενδύσει πολύ στη σχέση με τα παιδιά. Είναι πολύ σημαντική η προσωπική σχέση”.
Φέτος ο Λάζαρος και ο Φορτούνης επισκέφτηκαν τις ακαδημίες. Πόσο βοήθησαν τα παιδιά;
“Είναι ένα πρότζεκτ που ξεκινήσαμε από τον Οκτώβριο. Είναι τρομερό να βλέπεις τα ινδάλματα δίπλα σου. Υπάρχουν βέβαια οι προπονητές της ακαδημίας και κάποιοι σκάουτερ, αλλά θέλαμε να το κάνουμε με εν ενεργεία ποδοσφαιριστές. Φέτος ήρθαν ο Χριστοδουλόπουλος και ο Φορτούνης και οι ερωτήσεις των παιδιών ήταν φοβερές. Ο Κώστας είχε μιλήσει για τον τραυματισμό και την αποθεραπεία του, ενώ ο Λάζαρος απάντησε σε ερωτήσεις για τη θητεία του σε πολλούς μεγάλους συλλόγους. Θέλουμε να έχουμε επαφή, αλλά παράλληλα να υπάρχει μια απόσταση από την πρώτη ομάδα. Να μην το θεωρούν δεδομένο, εύκολο”.
Καλλιεργείται από τον Ολυμπιακό στα παιδιά η νοοτροπία του νικητή;
“Δεν είναι κάτι που καλλιεργείται από τον Ολυμπιακό, αλλά και από άλλες ακαδημίες. Κάποιοι θεωρούν πως υπάρχει πολύ μεγάλη πίεση και το βλέπουμε “ή όλα ή τίποτα”. Δεν είναι έτσι, υπάρχει μια μεγάλη εκπαιδευτική διαδικασία πίσω απ’ αυτό. Δεν κρύβουμε πως κυνηγάμε τους τίτλους. Στην Ευρώπη έτσι λειτουργούν οι ακαδημίες. Ο στόχος της νίκης και της αγωνιστικής επιβολής είναι δεδομένος, αλλά πίσω από τον ανταγωνισμό, υπάρχει μια εκπαιδευτική διαδικασία”.