H απίθανη πρόταση 2 αρχιτεκτόνων για νέα Λεωφόρο 37.000 θέσεων!

Αν και οι άνθρωποι του Παναθηναϊκού προσπαθούν με μεγάλο κόπο να υλοποιήσουν το πλάνο της Διπλής Ανάπλασης και να προχωρήσουν την κατασκευή του γηπέδου των Πράσινων στην περιοχή του Βοτανικού, μια απίθανη πρόταση δύο αρχιτεκτόνων ήρθε για να βάλει... "φωτιά" στα όνειρα των οπαδών του Τριφυλλιού. 

Αν και οι άνθρωποι του Παναθηναϊκού προσπαθούν με μεγάλο κόπο να υλοποιήσουν το πλάνο της Διπλής Ανάπλασης και να προχωρήσουν την κατασκευή του γηπέδου των Πράσινων στην περιοχή του Βοτανικού, μια απίθανη πρόταση δύο αρχιτεκτόνων ήρθε για να βάλει… “φωτιά” στα όνειρα των οπαδών του Τριφυλλιού. 

Η διπλωματική εργασία του Νεκτάριου Μεγαλέμου και του Χριστόδουλου Παπαδόπουλου είχε ως θέμα τη δημιουργία ενός νέου σύγχρονου και λειτουργικού γηπέδου ποδοσφαίρου του Παναθηναϊκού στην περιοχή της Λεωφόρου Αλεξάνδρας και παρουσιάστηκε τον Οκτώβριο του 2019 στην Αρχιτεκτονική Σχολή του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου Αθηνών με επιβλέποντα καθηγητή τον Τηλέμαχο Ανδριανόπουλο.

Μέρος της “πρότασης” των δύο αρχιτεκτόνων:

“Η σχέση που δημιουργείται μεταξύ του γηπέδου ποδοσφαίρου του Παναθηναϊκού στη Λεωφόρο Αλεξάνδρας, με την ευρύτερη περιοχή δεν είναι μονοδιάστατη. Το στάδιο μέσω της λειτουργίας του, ενισχύει την ευρύτερη περιοχή κατά τη διάρκεια ενός ποδοσφαιρικού αγώνα, όπως αντίστοιχα η περιοχή ενισχύει το περιβάλλον του σταδίου κατά τις ώρες που αυτό δεν φιλοξενεί κάποια δραστηριότητα στο εσωτερικό.

Η αναγκαιότητα εκσυγχρονισμού του γηπέδου, σε συνδυασμό με την ιδιαίτερη σχέση της Λεωφόρου Αλεξάνδρας και του γηπέδου, αποτέλεσαν την αφορμή, για το σχεδιασμό ενός σύγχρονου σταδίου του Παναθηναϊκού. Για να καταστεί εφικτή η κτιριολογική μελέτη ενός νέου σταδίου στην υφιστάμενη θέση, θα έπρεπε μέσω της χρήσης πολεοδομικών εργαλείων να αναδιοργανωθεί η άμεση περιοχή επιρροής του. Η περιοχή, έπρεπε να ανασυγκροτηθεί ώστε να συμβαδίσει με τις νέες ανάγκες που επιτάσσει ένα σύγχρονο στάδιο διπλάσιας χωρητικότητας από το υφιστάμενο.

Το νέο στάδιο χαρακτηρίζεται από τρεις βασικές αρχές οι οποίες αποτελούν μέρος του άμεσου περιβάλλοντος του, αλλά και του αντίκτυπου που θα έχει στον αστικό ιστό. Αρχικά, κρίθηκε αναγκαίο να κρατηθεί το ύψος του σταδίου, στο ίδιο με το υφιστάμενο, χαμηλότερο δηλαδή από τις όμορες πολυκατοικίες. Ένα ποδοσφαιρικό στάδιο, λόγο της ιδιομορφίας που έχει ως κτίριο είναι συνήθως μια μεγάλη ογκώδη κατασκευή. Στη συγκεκριμένη περίπτωση λόγο της τοποθεσίας του, το νέο στάδιο χωρητικότητας 37,400 θέσεις αν και διπλάσιο σε χωρητικότητα από το υπάρχων, δεν θα έπρεπε να φαίνεται και διπλάσιο σε μέγεθος.

Επιπλέον, περιμετρικά του δημιουργείται, ένα δημόσιο πέρασμα – μια στοά. Το άμεσο περιβάλλον του σταδίου θα πρέπει να χρησιμοποιείται από τους κάτοικους της περιοχής καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας. Η στοά, μπορεί να φιλοξενήσει εντός της, εμπορικούς χώρους αλλά και να λειτουργήσει ως ημιυπαίθριο πέρασμα, στα όρια του οικοδομικού τετραγώνου. Τέλος, σχεδιάζονται δυο πλατείες περιμετρικά του σταδίου για την εκτόνωση του μεγάλου όγκου των φιλάθλων.

Το πεδίο, βρίσκεται στους πρόποδες του λόφου του Λυκαβηττού. Για το λόγο αυτό χαρακτηρίζεται από έντονες υψομετρικές διαφοροποιήσεις. Ανάλογα από τη θέση που βρίσκεται ο παρατηρητής, το ύψος του νέου κτιρίου μεταβάλλεται από 5 μέχρι και 16 μέτρα. Ο όγκος του σταδίου, βυθίζεται 14 μέτρα κάτω από τη στάθμη της Λεωφόρου Αλεξάνδρας, θέτοντας τα όρια του πολύ κοντά με τα όμορά κτίρια. Ωστόσο, χάρη στην ιδιομορφία του εξωτερικού κελύφους, το φως και ο αέρας περνούν ανεμπόδιστα φτάνοντας μέχρι το έδαφος. Το στάδιο, γενικών διαστάσεων 206 Χ 170 μέτρων, προσδίδει μέσω της γεωμετρικής του καθαρότητας ένα μνημειακό χαρακτήρα. Η καθαρή, ορθογωνική γεωμετρία του κελύφους, είναι αναγνωρίσιμη και στο εσωτερικό του σταδίου μέσω του ορθογώνιου ανοίγματος πάνω από τον αγωνιστικό χώρο.

Το μεταλλικό κέλυφος που περικλείει το στάδιο, είναι η όψη, η δομή, η διακόσμηση και μέρος του δημόσιου χώρου. Αποτελεί τη σύνδεση της πόλης με το εσωτερικό του σταδίου και ταυτόχρονα είναι ένα αυτόνομo αστικό κέντρο. Παράλληλα, αποτελεί το φορέα που στηρίζει την οροφή. Σε συνδυασμό με το μεταλλικό περίβλημα, εξίσου σημαντική είναι και η σκυροδετημένη δακτύλιος που διατρέχει την περίμετρο του κοίλου, παραλαμβάνοντας τα φορτία που ασκεί το στέγαστρο και το άνω διάζωμα των κερκίδων.

Η σύγχρονη κυριαρχούσα αντίληψη, φέρει τα στάδια μακριά από το κέντρο της πόλης. Θεωρούμε πως ο σχεδιασμός ενός σύγχρονου και λειτουργικού σταδίου για τον Παναθηναϊκό δεν είναι μονοσήμαντος. Δεν είναι δηλαδή απλώς ένα στάδιο ενός συλλόγου.

Το νέο στάδιο πρέπει να αποτελεί ένα νέο χώρο για την πόλη, που να ενσωματώνεται στην ελληνική πρωτεύουσα, να προσελκύσει τη δημόσια ζωή και να γίνει μέρος της καθημερινότητας. Πρέπει να είναι ένα στάδιο για την Αθήνα, ένα Παναθηναϊκό στάδιο.

Στοιχεία έργου
Τίτλος εργασίας: Νέο στάδιο Παναθηναϊκού
Φοιτητές: Νεκτάριος Μεγάλεμος, Χριστόδουλος Παπαδόπουλος
Επιβλέπων καθηγητής: Τηλέμαχος Ανδριανόπουλος
Σύμβουλος καθηγητής: Ανδρονίκη  Μιλτιάδου
Έτος: Οκτώβριος 2019
Σχολή: Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο Αθηνών”

Πηγή: archisearch.gr


Σχολιασμός

Γράψτε το σχόλιό σας

ΕΤΑΙΡΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

ΕΠΩΝΥΜΙΑ: NOVA TELECOMMUNICATIONS & MEDIA ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ (δ.τ. NOVA M.A.E.)

ΑΦΜ: 099936189, ΔΟΥ ΦΑΕ ΑΘΗΝΩΝ

ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ: ΛΕΩΦΟΡΟΣ ΑΘΗΝΩΝ 106, ΑΘΗΝΑ, 104 42

ΤΗΛ: 210-6158000, E-MAIL: info@novasports.gr

ΙΔΙΟΚΤΗΤΡΙΑ ΕΤΑΙΡΕΙΑ: NOVA M.A.E. ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ ΟΜΙΛΟΥ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ “UNITED GROUP OF COMPANIES”

ΝΟΜΙΜΗ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΣ: ΚΥΡΙΑΚΗ ΣΙΛΒΕΣΤΡΙΑΔΟΥ

ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΡΙΑ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑΣ: ΚΥΡΙΑΚΗ ΣΙΛΒΕΣΤΡΙΑΔΟΥ

ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ: ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΙΩΡΗΣ

ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΔΟΥΚΑΣ

ΔΙΚΑΙΟΥΧΟΣ ΤΟΥ ΟΝΟΜΑΤΟΣ ΤΟΜΕΑ (DOMAIN NAME): NOVA M.A.E.