Συνέντευξη για όλους και για όλα έδωσε ο CEO της Basketball Champions League Πατρίκ Κομνηνός στο γαλλικό «Basket Europe». Μεταξύ άλλων ο Έλληνας παράγοντας έκρινε την Ευρωλίγκα για την οικονομική της πολιτική, ενώ δεν έκρυψε ότι με τον Παναθηναϊκό οι συζητήσεις είναι σε πολύ καλό δρόμο.
“Το τηλεοπτικό κοινό, ειδικά στην Ελλάδα, έχει κατατάξει τους αγώνες του Final Four στις υψηλότερες θέσεις της τηλεθέασης αυτή τη σεζόν. Το γεγονός ότι προβλήθηκε σε ανοιχτό κανάλι προφανώς έπαιξε σημαντικό ρόλο. Όλοι μπορούσαν να δουν ότι το γήπεδο ήταν γεμάτο. Για την επόμενη σεζόν, θα κρατήσουμε το ίδιο format. Από την αρχή θέσαμε ένα πλάνο με τριετή κύκλο. Έτσι, θα κάνουμε μία αρχική εκτίμηση στο τέλος της επόμενης σεζόν. Πιστεύω βαθιά μέσα μου ότι αν δώσουμε στη διοργάνωση λίγο χρόνο να καθιερωθεί, να τεσταριστεί, θα αποδειχθούν πολλά θετικά. Είμαστε ακόμα ένα μικρό μωρό και πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί στα πρώτα βήματά μας. Για την επόμενη σεζόν θα διατηρήσουμε το ίδιο μοντέλο λειτουργίας και θα συνεχίσουμε το ταξίδι μας”
– Θα υπάρξουν νέες ομάδες την επόμενη σεζόν;
“Φυσικά. Κάθε χρόνο, καλωσορίζουμε νέες ομάδες. Δεν είμαστε μία κλειστή διοργάνωση. Για εμάς είναι βασική αρχή της ύπαρξής μας. Η προσβασιμότητα όλων των ομάδων. Όταν ολοκληρωθούν τα πρωταθλήματα θα ξέρουμε τις ομάδες που θα συμμετάσχουν στο BCL. Αυτός είναι ο τρόπος με τον οποίο αναπτύσσονται τα σπορ. Αν ξέραμε ήδη ποιος θα συμμετάσχει στις ευρωπαϊκές διοργανώσεις, μειώνουμε το αθλητικό κριτήριο και τη σημασία των εθνικών πρωταθλημάτων. Φέτος, 52 ομάδες από 32 χώρες ήθελαν να πάρουν μέρος στο BCL. Αρνηθήκαμε 10 ομάδες. Το 60% των συμμετεχόντων ήταν είτε πρωταθλητές, είτε φιναλίστ στα πρωταθλήματα της Ευρώπης. Στόχος μας είναι να εργαστούμε τόσο προς την κατεύθυνση της ποιότητας, αλλά και την ποσότητας των ομάδων και των χωρών που εκπροσωπούνται.
Το σύστημα πρόκρισης μας είναι απλό. Διαφανές. Άμεσο. Ενθαρρύνει τους συλλόγους να είναι καλοί, να διακρίνονται στο εθνικό τους πρωτάθλημα. Τα αποτελέσματα κάθε ομάδας στο BCL προσφέρει πόντους συνολικά στη χώρα της. Τελικά, έχουμε μια κατάταξη που καθορίζει τον αριθμό των διαθέσιμων θέσεων σε κάθε εθνικό πρωτάθλημα. Έχουμε μια συνάντηση στις 24 Ιουνίου, όπου θα εξετάσουμε τα πάντα αλλά και τα ενδιαφερόμενα σωματεία να έρθουν μαζί μας.
Για μας το καλύτερο σημάδι είναι ότι όλες οι ομάδες που έχουν κερδίσει το δικαίωμα να επανέλθουν στο BCL μεταξύ της πρώτης και της δεύτερης σεζόν, έχουν επιστρέψει. Με εξαίρεση την Πάρτιζαν, η οποία στοχεύει στην EuroLeague. Λαμβάνουμε καθημερινά μηνύματα από ομάδες που θέλουν να συνομιλήσουν μαζί μας και που αγωνίζονται στα playoffs του εγχώριου πρωταθλήματος τους με την προοπτική να γίνουν μέλη μας της επόμενης σεζόν. Αυτό είναι πολύ σημαντικό”.
– Θα επιβάλλετε μη – αθλητικά κριτήρια για συμμετοχή στο BCL;
Δεν θα υπάρχει κανένας κριτήριο σχετικά με το μπάτζετ. Αυτό δεν είναι καλό κριτήριο. Όλα όσα έχουν σημασία για εμάς είναι τα αποτελέσματα στα εγχώρια πρωταθλήματα. Μια ομάδα δεν πρέπει να τιμωρείται επειδή κερδίζει το πρωτάθλημα στη χώρα της, θα πρέπει να ανταμειφθεί. Ζητάμε ένα συγκεκριμένο επίπεδο υποδομών για το γήπεδο, την οργάνωση, τα ξενοδοχεία, τέτοια πράγματα. Αλλά ποτέ δεν θα επιβάλλουμε οικονομικούς περιορισμούς. Η συμμετοχή σε ένα Ευρωπαϊκό Κύπελλο πρέπει να είναι μια ευχαρίστηση, όχι ένας περιορισμός. Γνωρίζουμε συλλόγους που μερικές φορές φοβούνται ότι πρέπει να φουσκώσουν τον προϋπολογισμό τους για να είναι ανταγωνιστικοί για μία σεζόν σε μία διοργάνωση και στη συνέχεια καταρρέουν.
Το ενδιαφέρον μας είναι αυτό των ομάδων, οι οποίοι μέσω των εθνικών πρωταθλημάτων τους είναι μέτοχοι του BCL. Η καθημερινή ζωή και η καρδιά της αγοράς μία ομάδας είναι το εθνικό πρωτάθλημα. Η συμμετοχή σε μία ευρωπαϊκή διοργάνωση πρέπει να είναι ένα πλεονέκτημα. Κάτι θετικό, που επιτρέπει να αναπτυχθεί οικονομικά, στο επίπεδο της φήμης του, της προβολής του. Δεν πρέπει να είναι βάρος.
Το οικονομικό μοντέλο μας ανταποκρίνεται σε αυτό. Ο νικητής του BCL κερδίζει ένα εκατομμύριο ευρώ. Αυτό το είδος πριμοδότησης έχει μεγάλο αντίκτυπο σε έναν προϋπολογισμό. Θέλουμε να αναπτυχθούμε, αλλά σε ένα λογικό και βιώσιμο μακροπρόθεσμο μοντέλο.
Ένα αντίθετο παράδειγμα: Η Φενερμπαχτσέ, την περασμένη σεζόν, ήταν Πρωταθλήτρια Τουρκίας και νίκησε στην EuroLeague. Ήταν μία ονειρική χρονιά. Αυτή την εποχή χάνουν 18 εκατομμύρια ευρώ. Τι θα συμβεί την ημέρα που θα αντιμετωπίσουν μια κακή σεζόν; Αυτό έρχεται σε αντίθεση με τις βασικές μας αξίες. Οι ομάδες δεν πρέπει να τίθενται σε κίνδυνο, ούτε να τιμωρούνται”.
– Τι γίνεται με τον Παναθηναϊκό. Θα συμμετάσχει στο BCL και πόσο θα βοηθούσε το BCL να έχει μια τόσο μεγάλη ομάδα στη λίστα της;
“Αυτό που μπορώ να σας πω είναι ότι ο Παναθηναϊκός μας ζήτησε να εξετάσουμε μια πιθανή συμμετοχή στο BCL για την επόμενη σεζόν. Είναι μια πρωτοβουλία της ομάδας. Πρέπει να απαντήσουμε. Είχαμε το ίδιο αίτημα από τη Μπολόνια και τους συναντήσαμε. Συναντήσαμε τον ιδιοκτήτη του Παναθηναϊκού με τον Πάτρικ Μπάουμαν, Γενικό Γραμματέα της FIBA, ήταν πολύ ενδιαφέρον. Είμαστε πολύ ευτυχείς που βρισκόμαστε σε θέση να εξετάσουμε όλα αυτά, αλλά στο τέλος είναι δική τους απόφαση, των ομάδων. Γνωρίζουν την προσφορά μας, τη θέση μας, τις αρχές μας, το όραμά μας. Δεν δίνουμε καμια υπόσχεση, έχουμε μια δομή, κι εμμένουμε σε αυτή. Αλλά η επιθυμία της σκέψης είναι παρούσα και στις δύο πλευρές. Η απόφαση θα ληφθεί σε λίγες εβδομάδες.
Για να απαντήσω στο δεύτερο μέρος της ερώτησης, θα ήταν υπέροχο για εμάς. Είναι μία από τις μεγαλύτερες ομάδες του ευρωπαϊκού μπάσκετ, ένα μεγάλο κλαμπ, με πολλούς οπαδοί, σπουδαία ιστορία. Ο αντίκτυπος θα ήταν πολύ μεγάλος. Για εμάς, ο Παναθηναϊκός και η οικογένεια που διοικεί εδώ και πολλά χρόνια την ομάδα είναι κοντά στην οικογένεια της FIBA. Κοντά στις αξίες μας. Θα ήταν πρωτοπόρος με μία τέτοια επιλογή. Θα ήταν ένα πολύ θετικό βήμα. Αλλά μιλάμε με πολλούς άλλους συλλόγους στην Ευρώπη”.
– Ποια είναι η γνώμη σας για την πρόταση της EuroLeague να δοθεί μια θέση στο Eurocup στους δύο φιναλίστ του BCL;
“Θα προσπαθήσω να απαντήσω σοβαρά (χαμόγελο). Λάβαμε αυτή την πρόταση όταν δεν είχαμε ζητήσει τίποτα. Σύμφωνα με τα διαθέσιμα επιστημονικά και ακριβή στοιχεία, το Eurocup δεν είναι καλύτερη διοργάνωση από το BCL. Οι ομάδες που παίζουν στο BCL, κατά μέσο όρο, πήραν καλύτερες θέσεις την περασμένη σεζόν στα εγχώρια πρωταθλήματα από όσες παίζουν στο Eurocup. Οι ομάδες του BCL κατά μέσο όρο κατατάχθηκαν τέταρτες, ενώ ο αντίστοιχος μέσος όρος του Eurocup ήταν 5.5. Για να μην αναφέρουμε τη διείσδυση στα κοινωνικά δίκτυα ή το πολύ υψηλότερο βραβείο που προσφέρεται στον νικητή. Γιατί να ζητήσουμε ένα εισιτήριο σε μία διοργάνωση που είναι χειρότερη; Επιπλέον, το Μονακό και η ΑΕΚ, για να μιλήσουμε μόνο για αυτούς, είχαν την επιλογή και την περασμένη σεζόν. Θα μπορούσαν να έχουν παίξει στο Eurocup. Επιλέγουν το BCL. Ακόμη και χωρίς να φτάσουν στον τελικό αυτή τη σεζόν, θα γίνουν αποδεκτοί στο Eurocup την επόμενη σεζόν αν επιλέξουν να πάνε εκεί”.
– Οι δύο φιναλίστ του BCL αντιστοιχούν στις δύο αγορές που πληρώνουν τα σημαντικότερα τηλεοπτικά δικαιώματα. Ποια συμπεράσματα συνάγετε; Και το δεύτερο μέρος της ερώτησης, πότε θα αποφέρει κέρδη το BCL;
“Για τα τηλεοπτικά δικαιώματα, είναι αλήθεια. Αλλά πρέπει επίσης να δούμε ότι η Γαλλία και η Ελλάδα είναι δύο χώρες που στέλνουν στο BCL τις καλύτερες ομάδες τους. Οι τέσσερις καλύτερες γαλλικές ομάδες της περασμένης σεζόν αγωνίστηκαν στο BCL. Για την Ελλάδα, αν εξαιρέσουμε τον Παναθηναϊκό και τον Ολυμπιακό, οι καλύτερες ομάδες πίσω από αυτές παίζουν στο BCL. Έτσι, είχαμε δύο μεγάλες αγορές στον τελικό, βέβαια, αλλά αυτό συμβαίνει επειδή νομίζω ότι αυτές οι δύο αγορές στέλνουν τις καλύτερες ομάδες που μπορούν. Όλοι οι δείκτες που έχουμε αυξάνονται. Η ικανοποίηση των συλλόγων. Ο αντίκτυπος της διοργάνωσης μεγαλώνει, κάτι που μετράται με τη διείσδυση στα κοινωνικά δίκτυα. 1.5 εκατομμύρια οπαδοί στο Facebook είναι σχεδόν διπλάσιοι από την EuroLeague. Είμαστε ακόμα στην αρχή. Βρισκόμαστε σε φάση εκκίνησης. Σε αυτή τη φάση, το σημαντικό είναι ότι η δυναμική είναι καλή. Σε αυτή την περίπτωση οι επενδυτές μάς ακολουθούν και εμείς έχουμε ένα μακροπρόθεσμο σχέδιο.
Αλλά μπορώ ήδη να σας πω ότι το περιβάλλον γύρω από το διασυλλογικό μπάσκετ δεν είναι εύκολο να δημιουργήσει αγορά. Είναι κορεσμένο, η προσφορά είναι πολύ σημαντική και πολύ αβέβαιη. Αυτό δεν είναι ένα εύκολο πλαίσιο για την προσέλκυση συνεταίρων. Επιτρέψτε μου μια σύγκριση. Τα ευρωπαϊκά κύπελλα στο ποδόσφαιρο αφορούν σε 80 συλλόγους και παράγουν 4 δισεκατομμύρια ευρώ για το Champions League και το Europa League.
Στο μπάσκετ, το δεύτερο σημαντικότερο άθλημα στην Ευρώπη, υπάρχουν 104 ομάδες για μόνο 40 εκατομμύρια εσόδων. Η παρατήρηση είναι εντυπωσιακή. Το τρέχον μοντέλο δεν λειτουργεί. Ο στόχος μας είναι να αλλάξει αυτό. Θα χρειαστεί χρόνος, αλλά είναι απαραίτητο. Εκτός από αυτό, αν τα χρήματα έρεαν, οι σύλλογοι δεν θα ήταν δυσαρεστημένοι και δεν θα έβλεπαν αλλού. Ζητείται από τις ομάδες να επενδύσουν εκατομμύρια. Όλες οι ομάδες της EuroLeague επενδύουν 200 εκατομμύρια ευρώ ετησίως. Έναντι σε 40 εκατομμύρια έσοδα”.
– Τι συμβαίνει όταν οι χορηγοί ή οι ποδοσφαιρικοί σύλλογοι που εγχέουν τόσα χρήματα στους μπασκετικούς συλλόγους εξαφανίζονται;
“Αυτό δεν είναι το δικό μας μοντέλο. Θέλουμε οι ομάδες να είναι βιώσιμες, να επενδύουν, να βρίσκουν χορηγούς. Και γι αυτό, ο αθλητισμός είναι τα αποτελέσματα στο εγχώριο περιβάλλον. Αυτή τη στιγμή η αντίληψη είναι παραμορφωμένη, ζούμε σε μια ψευδαίσθηση. Η Μακάμπι Τελ Αβίβ θα είναι η καλύτερη ομάδα στο Ισραήλ; Το Μιλάνο θα είναι η καλύτερη ομάδα στην Ιταλία; Πόσους εθνικούς τίτλους έχουν κερδίσει τα τελευταία τρία χρόνια. Μηδέν η Maccabi. Εναν το Μιλάνο. Το σήμα ενός συλλόγου δεν κάνει κατ ανάγκη την αξία του, Αυτές δεν είναι οι δικές μας αξίες. Θέλουμε οι ομάδες να αγωνιστούν στο εθνικό πρωτάθλημα και θέλουμε να τους δώσουμε την ευκαιρία να αναπτυχθούν υγιώς. Το τρέχον μοντέλο δεν λειτουργεί. Προτείνουμε κάτι άλλο. Ποιος θα επενδύσει στο πολωνική μπάσκετ ή την πολωνική αγορά, αν ο πρωταθλητής δεν θα έχει ποτέ την ευκαιρία να παίξει ενάντια στις καλύτερες ομάδες; Η πρόσβαση στα Ευρωπαϊκά Κύπελλα πρέπει να είναι ανοικτή και τα εθνικά πρωταθλήματα να γίνονται σεβαστά”.