Πρόκειται για το Coupe SUV της Mini που είναι βασισμένο στο δημοφιλές Countryman. Εδώ έχουμε να κάνουμε είναι ένα ιδιαίτερο όχημα ικανό να καλύψει όλους όσους θέλουν ένα αυτοκίνητο με δυνατή προσωπικότητα, σπορ χαρακτήρα και εκρηκτικές επιδόσεις.
Το Paceman της συγκεκριμένης δοκιμής μας είναι η κορυφαία έκδοση JCW (John Cooper Works) ALL4 (τετρακίνητο), χαρακτηριστικά που δικαιολογούν την «αλμυρή» τιμή των 38.450 ευρώ (37.020 με απόσυρση), που λίγοι θα δώσουν στις μέρες μας, αλλά –για όσους μπορούν- αξίζει την «θυσία».
Επιλέγοντας Paceman ουσιαστικά αγοράζεις ένα χαμηλωμένο κατά 35 χλστ Countryman JCW All4, με σκληρότερη ανάρτηση, ικανοποιητική δύναμη, ξεχωριστή σπορ εμφάνιση, πλούσιο εξοπλισμό και άψογη οδική συμπεριφορά, που στη ρύθμιση sport είναι έως και ενδιαφέρουσα γρήγορη.
Σε σχέση με το Countryman είναι πιο χαμηλό, πιο επιθετικό, 4θυρο, οριακά 4θέσιο, με δυνατότητες που σε καμιά περίπτωση δεν χαρακτηρίζονται εκτός δρόμου.
Εξωτερικά, το Paceman διακρίνεται για το δυναμικό του σχήμα που ενισχύεται με τους εντυπωσιακούς προφυλακτήρες εμπρός και πίσω, τα αεροδυναμικά βοηθήματα, τις δυο μπούκες της εξάτμισης και την διχρωμία του. Η σχεδιαστική ανανέωση του 2014 επηρέασε τη μάσκα, τις ζάντες και τις εσωτερικές επενδύσεις, ενώ γενικότερα το αμάξωμα του είναι καλαίσθητο και ιδιαίτερο και παρά το μέγεθός του δείχνει συμπαγές.
Το εσωτερικό του Paceman βασίζεται στο αντίστοιχο του Countryman όντας ευχάριστο και ποιοτικά άριστο. Μεγάλα στρογγυλά όργανα και οι διακόπτες αεροπορικού τύπου στην κεντρική κονσόλα αποτελούν τα βασικά χαρακτηριστικά της σχεδίασης, με την γενική εικόνα να επιβάλλει χρόνο εξοικείωσης από τον πρωτόμπαρκο οδηγό του. Με τέσσερα «ανεξάρτητα» bucket καθίσματα και ιδιόρρυθμη –λόγω στυλ- εργονομία, το κόκπιτ …βγάζει μάτια και είναι από τα πλέον ευχάριστα που έχουμε συναντήσει.
Οι χώροι, ικανοποιητικοί για τον χαρακτήρα της κατασκευής μειονεκτούν κάπως στο εσωτερικό ύψος των πίσω επιβατών, που με τη σειρά τους (αν είναι σωματώδεις) θα αισθάνονται κάπως άβολα και λόγω των σταθερών πίσω παραθύρων. Αντίστοιχα ο χώρος αποσκευών με όγκο 330 λίτρων δεν είναι ο καλύτερος δυνατός, αλλά η διαιρούμενη πλάτη του πίσω καθίσματος δίνει λύσεις όταν οι επιβάτες είναι λιγότεροι από 4.
Ο σχεδόν πλήρης εξοπλισμός περιλαμβάνει σύστημα ελέγχου ευστάθειας DSC με hill assist και ηλεκτρονικό μπλοκέ διαφορικού, 6 αερόσακους, διακόπτη Sport για την ανάλογη ρύθμιση του κινητήρα, της αίσθησης του τιμονιού και των αλλαγών ταχυτήτων, κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικούς καθρέφτες, ζάντες αλουμινίου, προβολείς ομίχλης LED, ραδιο-CD, υπολογιστή ταξιδιού, κ.ά.
Εδώ, να σημειώσουμε το επιπλέον πλευρικό σκιάδιο για τον οδηγό, που μειώνει σημαντικά την ενόχληση από τον ήλιο καθώς ο οδηγός μπορεί να προστατεύεται ταυτόχρονα, από εμπρός και πλευρικά.
Ο κινητήρας του Paceman JCW ALL4 με κυβισμό 1.6 λτ, διαθέτει υπερσυμπιεστή twin-scroll, άμεσο ψεκασμό και μεταβλητό χρονισμό βαλβίδων με απόδοση 218 ίππους και 28,5 χγρμ ροπής (ή 30,6 χγρμ στο overboost), διαθέσιμη σε όλη την περιοχή στροφών από τις 1.900 ως τις 5.000 σ.α.λ.. Οι αποδόσεις αυτές έχοντας να αντιμετωπίσουν ένα βάρος που πλησιάζει τα 1500 κιλά, τα καταφέρνουν αρκετά καλά, καθώς τα 0-100 έρχονται σε 6.8’’ και η τελική ταχύτητα καταγράφεται στα 226 χλμ/ώρα.
Στην πράξη, ο κινητήρας αυτός χαρακτηρίζεται από την αμεσότητά του και γραμμικότητά του μέχρι το κόκκινο του στροφόμετρου, ενώ ο ήχος της βαλβίδας ανακούφισης που ακούγεται διακριτικά υπό συνθήκες, αλλά και τα σκασίματα των εξατμίσεων (επιλογή sport), προσυπογράφουν τον σπορ χαρακτήρα της κατασκευής.
Το αυτόματο/σειριακό κιβώτιο των 6 σχέσεων, συνδυάζεται άριστα με τον κινητήρα, είναι γρήγορο ακόμα και στη λειτουργία auto, και δίνει επιλογή αλλαγών και από «αυτιά» (puddles) εκατέρωθεν του τιμονιού.
Με όλα όσα αναφέρουμε προηγουμένως είναι λογικό η κατανάλωση να είναι …τσιμπημένη, ιδιαίτερα αν ο οδηγός συνηθίζει την επιλογή sport και το αποφασιστικό πάτημα του γκαζιού. Στην περίπτωσή μας, με …αυγό στο δεξί πόδι σημειώσαμε μέση κατανάλωση 8,9 λτ/100 χλμ., τιμή που εκτοξευόταν σχεδόν στα 12,5 λτ, όταν αποφάσιζες να εκμεταλλευτείς τις δυνατότητες του κινητήρα/κιβωτίου.
Την σπορ αίσθηση του Paceman JCW All4, τονίζουν αφενός η σφιχτή ανάρτηση (ενισχυμένες αντιστρεπτικές δοκοί και χαμηλωμένο κατά 10 χλστ αμάξωμα) και αφετέρου το σύστημα τετρακίνησης ALL4 μέσω του ηλεκτρομαγνητικού κεντρικού διαφορικού, που μοιράζει ανισόποσα την ισχύ στους άξονες ανάλογα τις οδηγικές συνθήκες και τις συνθήκες πρόσφυσης.
Σπουδαίο ρόλο στην τελική εικόνα παίζουν και τα διαστάσεων 225/45-R18, φορεμένα σε νέας σχεδίασης ζάντες από ελαφρό κράμα μετάλλων.
Η θέση οδήγησης θεωρείται καλή, με πολλές ρυθμίσεις για το κάθισμα και το τιμόνι, αλλά η ρύθμιση της πλάτης του καθίσματος είναι κλιμακωτή και κατά συνέπεια είναι δύσκολο να βρεις με απόλυτη ακρίβεια τη θέση που σε βολεύει. Σε γενικές γραμμές ο οδηγός κάθεται ψηλά, βλέπει την άκρη του αυτοκινήτου, έχοντας έτσι πλήρη έλεγχο, ενώ είναι σημαντικό πως και οι ψηλοί μπορούν εύκολα να βολευτούν χάρη στο σημαντικό εσωτερικό ύψος.
Οι πολλές θέσεις για μικροαντικείμενα και τα ευανάγνωστα στρογγυλά όργανα με πληθώρα πληροφοριών, κάνουν ακόμα πιο εύκολο, ενδιαφέρον και διασκεδαστικό το έργο του οδηγού, που δεν είναι υπερβολή να πούμε πως αισθάνεται σαν κυβερνήτης μαχητικού αεροσκάφους.
Στον δρόμο γίνεται αμέσως αντιληπτή η ακαμψία του πλαισίου, καθώς η αμεσότητα του αμαξώματος στις εντολές του οδηγού, που είναι χαρακτηριστική των Mini, παρά τον θεωρητικά Crossover χαρακτήρα του Paceman JCW. Το βαρύ αμάξωμα συμπεριφέρεται ουδέτερα με ελαφρά υποστροφικές τάσεις στο όριο, ενώ όταν απενεργοποιηθεί το DSC ο οδηγός μπορεί να τοποθετήσει από πριν το αμάξωμα στην στροφή με το πίσω μέρος, αναδεικνύοντας την ευχάριστη πλευρά της τετρακίνησης. Το μεγάλο βάρος πάντως, αναγκάζει να φρενάρεις νωρίς σε κάθε στροφή και να ακολουθείς την επιθυμητή τροχιά μέχρι την κορυφή της με σταθερή ταχύτητα, προκειμένου να μην υποστρέψει η «πλώρη». Εδώ είναι που ο οδηγός του πρέπει να συνειδητοποιήσει πως το Paceman JCW All4, δεν είναι ένα …απλό Mini JCW αλλά ένα crossover επιδόσεων, που βέβαια δεν είναι για εκτός δρόμου περιπέτειες λόγω χαμηλού ύψους και προφίλ ελαστικών.
Η οδηγική αίσθηση πάντως είναι από τις κορυφαίες και το οδηγοκεντρικό προφίλ αναμφισβήτητο, ενώ το παζλ των θετικών εντυπώσεων έρχονται να συμπληρώσουν τα αποτελεσματικά φρένα.
H σφιχτή ανάρτηση και η τετρακίνηση, με ηλεκτρονικό «μπλοκέ» για αντιμετώπιση των οριακών καταστάσεων (όταν έχει αποσυνδεθεί το ESC), τα καταφέρνουν εύκολα στην επιτάχυνση και τις γρήγορες αλλαγές πορείας, ιδίως στην επιλογή sport, ενώ τα χιλιόμετρα ανεβαίνουν ραγδαία ακόμα κι όταν το 6άρι αυτόματο κιβώτιο βρίσκεται στην αυτόματη λειτουργία.
Σε κάθε περίπτωση οι 218 ίπποι είναι αρκετοί για την περίσταση οι 218 ίπποι είναι αρκετοί ακόμα και στο απλό mode, όπου τα γεγονότα εξελίσσονται πιο νωχελικά, με την τουρμπίνα να μην μένει ψηλά στο άφημα του γκαζιού και το τιμόνι σημαντικά ελαφρύτερο.
Βέβαια η δύναμη του κινητήρα είναι μεγάλη και απαιτεί ικανό και έμπειρο οδηγό ειδικά στην επιλογή sport, αλλά το πολύ καλό κράτημα και το άριστο ESP, που επεμβαίνει διακριτικά μόνον όταν κινδυνεύει να χαθεί ο έλεγχος, συμβάλουν στη συνολικά πολύ καλή εικόνα του Ρaceman της δοκιμής μας στο δρόμο. Η δύναμή του αποδίδεται γραμμικά, και όσο ανεβαίνουν οι στροφές τόσο περισσότερα δίνει, φτάνοντας μέχρι το όριο των στροφών του χωρίς δισταγμό και δυσκολία.
Πρόκειται για ένα αυτοκίνητο που χαίρεσαι να οδηγείς κάθε στιγμή, ελέγχεται εύκολα και δεν αιφνιδιάζει. Από την άλλη, η άνεση φυσικά είναι μέτρια και το Paceman περνάει αρκετά «ξερά» πάνω από τις κακοτεχνίες του δρόμου, ενώ η ηχομόνωση παρά τη βελτίωση που δέχτηκε πρόσφατα επιτρέπει την είσοδο στην καμπίνα πολλών θορύβων.
Με λίγες λέξεις λοιπόν, έχουμε να κάνουμε με ένα ιδιαίτερο όχημα, πραγματικά εκρηκτικό στο πάτημα του γκαζιού, με ασφαλή και προβλέψιμη οδική συμπεριφορά, που έχει την φιλοσοφία του υπερυψωμένου κουπέ, σε συνδυασμό με τις δυνατότητες ενός σούπερ Μίνι και ανυπέρβλητη προσωπικότητα. Με γερμανική ποιότητα κατασκευής και φιλοσοφία οδήγσης καρτ, θα ήταν η must αγορά της προ κρίσης Ελλάδας, ενώ τώρα προσβλέπει σε ιδιαίτερα περιορισμένο αγοραστικό κοινό, που όμως σε κάθε περίπτωση θα αποζημιωθεί για την επιλογή του. Προσωπικά, απλά θα το θέλαμε με 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο για ακόμα μεγαλύτερη οδηγική απόλαυση.
Υπέρ
– Κινητήρας
– Επιδόσεις
– Τετρακίνηση
– Oδική συμπεριφορά
– Tιμόνι
– Φρένα
– Ποιότητα
– Εξοπλισμός
Κατά
– Άνεση
– Κατανάλωση
– Τιμή
– Κλιμακωτή ρύθμιση πλάτης καθίσματος οδηγού
Τεχνικά χαρακτηριστικά
- Κινητήρας: 4κύλινδρος, με turbo twin scroll, άμεσου ψεκασμού βενζίνης με μεταβλητό χρονισμό των 16 βαλβίδων
- Ισχύς (PS/σ.α.λ.) : 218ίπποι/6.000σ.α.λ.
- Ροπή (Nm/σ.α.λ.) : 28,5 χγρμ/1.900-5.000σ.α.λ.
- Μετάδοση: Στους 4 τροχούς
- Κιβώτιο: αυτόματο 6άρι σειριακό
- Βάρος: 1490 κιλά
- Τροχοί: 225-45 R 18
- 0-100 χλμ./ώρα (δλ.) : 6,8’’
- Τελική ταχύτητα (χλμ./ώρα) : 226 χλμ/ώρα
- Κατανάλωση: Μέση δοκιμής 8,9 λτ/100χλμ.