Οδηγεί και γράφει ο Νίκος Τσάδαρης

Πρόκειται για το κορυφαίο Fiesta που έχει εξελίξει το Ford Team RS, το ευρωπαϊκό τμήμα του Global Performance Vehicle Group της εταιρείας και γίνεται αναγνωρίσιμο από τα αεροδυναμικά βοηθήματα, τους προφυλακτήρες που φτάνουν πολύ χαμηλά, την κυψελωτή μάσκα, τα φουσκωμένα πλαϊνά, τις εντυπωσιακές ζάντες 17 ιντσών και τις κόκκινες δαγκάνες των φρένων.

Εσωτερικά, η φωτιζόμενη επιγραφή «ST» στα μαρσπιέ, τα σχεδόν μπάκετ καθίσματα της Recaro, τα αλουμινένια πεντάλ και το τιμόνι με την παχιά στεφάνη και το σηματάκι «ST», επιβεβαιώνουν ότι αυτή η έκδοση του Fiesta είναι κάτι ιδιαίτερο.

Όχι, μην ετοιμάζεστε να αλλάξετε θέμα. Όταν λέμε κάτι ιδιαίτερο, δεν εννοούμε, κάτι απαγορευτικό στη μίζερη χώρα των τριών μνημονίων. Αντίθετα. Αυτό εδώ το Fiesta επιτρέπει σε όσους εναπομείναντες μερακλήδες της αυτοκίνησης, να την χαρούν με το παραπάνω, χωρίς να ξοδέψουν μια περιουσία, ή να γίνουν στόχος των φοροκυνηγών του ΥΠΟΙΚ.

Με κινητήρα βενζίνης μόνο 1600 κ.εκ. και τιμή σχεδόν στις 20.000ευρώ (χωρίς απόσυρση), είναι μια απόλυτα ρεαλιστική πρόταση, που δίνει την ευκαιρία σε κάποιους να θυμηθούν πως πρέπει να κατασκευάζονται και να συμπεριφέρονται τα αυτοκίνητα.

Ψυχή λοιπόν του εντυπωσιακού αυτού μίνι της Ford, o 1.6 EcoBoost, ένας κινητήρας που «ανασταίνει νεκρούς» με την γραμμική του απόδοση σε όλο το εύρος των στροφών και τον ήχο του (λόγω και της κατασκευής αντηχείου πίσω από το ταμπλό). Αποδίδει 182ίππους στις 5.700σ.α.λ., έχει μέγιστη ροπή 24,5χγρμ από τις 1.600σ.α.λ. και στιγμιαία μπορεί με το overboost να ξεπεράσει τους 200 ίππους. Το έργο του κινητήρα μεταδίδεται μέσω 6τάχυτου μηχανικού κιβωτίου στους εμπρός τροχούς και το βάρους 1163 κιλών αμάξωμα, εκτοξεύεται από στάση στα 100χλμ/ώρα μέσα σε 6,9’’, για να φτάσει στην τελική ταχύτητα των 220 χλμ/ώρα.

Στην πράξη ο κινητήρας αρχίζει να «τραγουδά» από τις 1000σ.α.λ. και βρυχάται από τις 2000σ.α.λ. μέχρι τον «κόφτη» στις 6500σ.α.λ. Δεν έχει σύστημα start/stop, αλλά καίει (κατά την Ford) μόνο 5,9 λτ/100 χλμ σε μικτές συνθήκες και εκπέμπει 138 γρ/χλμ ρύπων CO2. Στην πράξη βέβαια οι τιμές αυτές «πάνε περίπατο» αλλά δεν εκτοξεύονται σε εκτός εποχής επίπεδα.

Συγκεκριμένα, στα σχεδόν 800χλμ. που οδηγήσαμε το FiestaST, είχαμε μέση κατανάλωση 8,0λτ/100χλμ, ενώ σε κάποια σβέλτα πάνω κάτω σε ειδικές διαδρομές πέριξ της Αττικής, η μέση κατανάλωση δεν ξεπέρασε τα 10λτ., αριθμός απόλυτα λογικός για την ταχύτητα μετακίνησης και την οδηγική απόλαυση που ζήσαμε. Έτσι κι αλλιώς, στο Recaro του ST, ακούγοντας το «τραγούδι» του 4κύλινδρου κινητήρα με σεγόντο το διακριτικό ξεφύσημα της «σκάστρας», το τελευταίο που σε ενδιαφέρει είναι η κατανάλωση και το κόστος ανά χιλιόμετρο.

Φυσικά οι τεχνικοί της Ford δεν ασχολήθηκαν μόνο με τον κινητήρα, αλλά έβαλαν το χεράκι τους και στις ρυθμίσεις της ανάρτησης που είναι εδώ χαμηλότερη κατά 1,5εκ, στο σύστημα διεύθυνσης (με 2 και 1/5 στροφές από άκρη σε άκρη), αλλά και το ESP που διαθέτει 3 προγράμματα λειτουργίας, ενεργοποιούμενα ανάλογα με τις απαιτήσεις και τις ικανότητες του οδηγού. Για την διαχείριση της δύναμης σε ένα ολισθηρό οδόστρωμα, αντί μπλοκέ, υπάρχει ένα ηλεκτρονικό σύστημα που ονομάζεται «Torque Vectoring» κι αποτρέπει το σπινάρισμα των τροχών στην έξοδο της στροφής.

Το πακέτο συμπληρώνεται από δυνατά φρένα, που υποδηλώνονται από τις κόκκινες δαγκάνες εμπρός/πίσω, με αεριζόμενους δίσκους εμπρός και απλούς πίσω, αλλά και σύστημα hillhold (για χωρίς άγχος ξεκίνημα στις ανηφόρες), που όμως μάλλον μπερδεύει αυτούς που ξέρουν να αξιοποιούν τις δυνατότητες του FiestaST.

Οδηγώντας …αντιμνημονιακά

Είναι αλήθεια πως το συγκεκριμένο Fiesta ήρθε στη ζωή μας, την κατάλληλη στιγμή, εκεί που σχεδόν είχαμε συμβιβαστεί απόλυτα με άχρωμα, άοσμα και «καθαρά» αυτοκίνητα, με αναρτήσεις «λουκουμάδες» και αθόρυβους κινητήρες, πλαδαρούς, με start/stop, που κατανάλωναν τις …αναθυμιάσεις του ρεζερβουάρ. Εκτός αυτού, το συγκεκριμένο μοντέλο, μια ζωή ήταν ένα «γενικώς καλό αυτοκίνητο», που δεν σου έκανε «κρύο ή ζέστη» κάθε φορά που το οδηγούσες.

Εδώ όμως τα πράγματα διαφέρουν. Η Ford συμμετέχει και διακρίνεται τα τελευταία χρόνια στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι, με Fiesta και παρά το ότι η αγωνιστική ομάδα τυπικά είναι «ιδιωτική», η τεχνογνωσία από αυτό το υπέρτατο πεδίο δοκιμών και εξέλιξης μεταφέρεται στις γραμμές παραγωγής, πόσο μάλλον όταν πρόκειται για την κορυφαία έκδοση του μοντέλου που εκπροσωπεί μια μεγάλη φίρμα στις ειδικές διαδρομές του WRC.

Μπαίνοντας στο κόκπιτ (συνιστούμε με το πολύ έναν ακόμα συνεπιβάτη, καθώς έτσι κι αλλιώς η πρόσβαση στα πίσω καθίσματα δεν είναι εύκολη, ενώ και τα πίσω παράθυρα δεν ανοίγουν), το σώμα του οδηγού βρίσκει την ιδανική (αν και λίγο ψηλή) θέση οδήγησης, σταθεροποιείται μέσα στο τέλειο σχεδιαστικά Recaro και το μόνο που λείπει είναι ζώνη πολλών σημείων στήριξης. Ας είναι.

Πατάς το μπουτόν στο ταμπλό και αμέσως μεταφέρεσαι σε έναν άλλο κόσμο, μακριά από συντηριτικούρες, υπολογισμούς κατανάλωσης, περιβαλλοντικές ανησυχίες και μνημονιακές απειλές. Το FiestaST αποδεικνύεται ένα «χωνευτήρι» ανησυχιών για το μέλλον, ένα δραστικό αντικαταθλιπτικό και ένα αποτελεσματικό μέσο μεταφοράς που σε κάθε στιγμή δίνει μικρές ή μεγάλες δόσεις απόλαυσης στον χειριστή του. Είναι από τα αυτοκίνητα που λείπουν από την εποχής μας και αποτελούν απευθείας σύνδεση με το «ένδοξο» παρελθόν της σπορ αυτοκίνησης.

Πρόκειται για ένα αυτοκίνητο, στα όρια αυτού που χαρακτηρίζουμε αγωνιστικό, καλοστημένου σαν έμπειρη ορχήστρα. Με πρώτο βιολί τον κινητήρα και συμπαραστάτες το γρήγορο/ακριβές τιμόνι και τον υπέροχο επιλογέα ταχυτήτων, κάνει το οδηγό …μαέστρο και ξεχύνεται στο δρόμο για τις τέλειες διαδρομές που μοιάζουν (ειδικά στους επαρχιακούς δρόμους) με αψεγάδιαστες χορογραφίες. Συμμετέχοντας σε αυτή την πανδαισία κίνησης και ήχων, στέλνεις κατά διαόλου την κατανάλωση, ξεχνάς τις περιβαλλοντικές ανησυχίες σου (έτσι κι αλλιώς η ρύπανση σε καμιά περίπτωση δεν υπερβαίνει αυτή ενός χιλιαριού προ δεκαετίας) και αφοσιώνεσαι στο δρόμο, αλλάζοντας ταχύτητες για …πλάκα, απλά και μόνο για να χαρείς το υπέροχο κιβώτιο και αλλάζοντας τροχιά χωρίς λόγο, μόνο για να απολαύσεις το πόσο ουδέτερο και σίγουρο στο πάτημά του, γίνεται ένα αυτοκίνητο όταν το DNA του έχει στοιχεία από WRC.

Όχι, δεν είναι Renault 5GT, ούτε Peugeot 205 GTi ή Rallye, αλλά δεν έχει και καμιά σχέση με τα ανάλογα σπορ της γενιάς του, καθώς το Fiesta ST είναι ό,τι καλύτερο μπορεί να πάρει κανείς στην κατηγορία του σήμερα για να οδηγεί και να ευχαριστιέται. Με ένα κινητήρα που σε προκαλεί ακόμα και όταν πας στο περίπτερο για εφημερίδα, ανάρτηση που ξεχνάς πόσο σφιχτή είναι και συμπεριφορά τρένου (χάρη και στα 205/40/17 ελαστικά), ξεκινάς για μέχρι την πλατεία και δεν αποκλείεται να κάψεις ένα ρεζερβουάρ, απολαμβάνοντας κάτι που έχουμε ξεχάσει στην εποχή μας με αυτοκίνητα «λογικής» τιμής.

Σταθερό και προβλέψιμο στις γρήγορες αλλαγές πορείας, σε προκαλεί να το πιέσεις ακόμα περισσότερο φτάνοντας στα όρια, για να διαπιστώσεις απλά ότι οι αντιδράσεις του είναι φιλικές ακόμα και έξω από αυτά! Ακούγεται υπέροχα, στρίβει με τη σκέψη, κρατάει σαν μέσο σταθερής τροχιάς και υπακούει σαν πιστός σκύλος.

Εντάξει, η ανάρτηση κουράζει λίγο ειδικά μέσα στην πόλη και ο θόρυβος κύλισης είναι λίγο ανεβασμένος, αλλά ποιος πραγματικός οδηγός θα ήθελε διαφορετική ανάρτηση σε ένα «όπλο» κατασκευασμένο για να παράγει αδρεναλίνη και να υλοποιεί οδηγικά όνειρα.

Υπερβάλλουμε; Μπορεί και ναι, αλλά πιστέψτε μας στο ότι, δεν βρίσκονται πλέον ξεχωριστά αυτοκίνητα, που χωρίς να αγνοούν τις σύγχρονες/αυστηρές επιταγές της αυτοκίνησης, δίνουν σε κάθε στιγμή οδηγική απόλαυση και μάλιστα σε τόσο χαμηλά επίπεδα τιμής.

Αυτό λοιπόν είναι το FiestaST το –από όσα μέχρι στιγμής έχουμε οδηγήσει- καλύτερο σούπερ μίνι της αγοράς, που κατάφερε (ευτυχώς) να ξυπνήσει τις σκουριασμένες μας αισθήσεις.

Υπέρ

Ότι έχει να κάνει με κινητήρα, μηχανικά μέρη και οδήγηση

Κατά

Οι σφιχτή ανάρτηση για όσους το αγοράσουν κατά …λάθος…

Τεχνικά χαρακτηριστικά

  • Κινητήρας: βενζίνης, 4κύλινδρος, 1596κ.εκ., με turbo, Euro 5
  • Ισχύς: 182 ίπποι/ 5.700σ.α.λ.
  • Ροπή: 24,5 χγρμ/ 1.6000-5.000σ.α.λ.
  • 0-100 χλμ/ώρα: 6,9’’
  • Τελική ταχύτητα: 220 χλμ/ώρα
  • Κατανάλωση (δοκιμής): 8,0 λτ/100 χλμ
  • Ρεζερβουάρ: 42 λτ
  • Κίνηση: Στους εμπρός τροχούς
  • Κιβώτιο: Μηχανικό 6 σχέσεων
  • Ανάρτηση Εμπρός/πίσω: Γόνατα McPherson με ψαλίδια βάσης / Ημιάκαμπτος άξονας
  • Φρένα Εμπρός/πίσω: Αεριζόμενοι δίσκοι/δίσκοι
  • Τροχοί: 205/40 R17
  • Σύστημα διεύθυνσης: Κρεμαγιέρα με ηλεκτρική υποβοήθηση
  • Διαστάσεις: 3975 x 1709 x 1456 χλστ
  • Μετατρόχιο (εμπρός/πίσω): 1492/1481 χλστ
  • Μεταξόνιο: 2489 χλστ
  • Χώρος αποσκευών: 290-960 λτ
  • Βάρος: 1163 κιλά