Tweet και δισεκατομμύρια: το ΝΒΑ στο μάτι του κινεζικού κυκλώνα

Ένα tweet που έβαλε σε κίνδυνο μια βιομηχανία δισεκατομμυρίων δολαρίων, η οργισμένη αντίδραση της Κίνας, ο κομισάριος του NBA που υπερασπίζεται την ελευθερία του λόγου και δηλώνει διατεθειμένος να «ζήσει με τις συνέπειες της».

Όλα ξεκίνησαν από ένα τιτίβισμα. 

Ο GM των Χιούστον Ρόκετς, Ντάριλ Μόρεϊ, ανάρτησε ένα tweet το οποίο ανέφερε: «Μάχη για την ελευθερία. Υποστηρίξτε το Χονγκ Κονγκ».

Μετά τον ορυμαγδό αντιδράσεων που ακολούθησε, ο Μόρεϊ έσβησε το tweet και ο πρόεδρος της ομάδας, Τίλμαν Φερτίτα προσπάθησε ανεπιτυχώς να σβήσει τη φωτιά που είχε ξεσπάσει. 

Σε αυτό το σημείο πρέπει να σημειωθεί πως οι Ρόκετς είναι, ή μάλλον ήταν, μία από τις δημοφιλέστερες ομάδες του ΝΒΑ στην Κίνα, έχοντας επιλέξει τον Γιαο Μινγκ στην πρώτη θέση του ντραφτ στο παρελθόν, με τον νυν πρόεδρο της κινεζικής ομοσπονδίας μπάσκετ να παίζει 9 χρόνια με τη φανέλα των Τεξανών. Οι Ρόκετς είχαν κινεζική ιστοσελίδα και φορούσαν ειδικές φανέλες στα παιχνίδια τους αφιερωμένες στην κινεζική πρωτοχρονιά. 

Οι Ρόκετς χρησιμοποίησαν το μεγαλύτερο αστέρι τους για να περιορίσουν τη ζημιά, με τον Τζέιμς Χάρντεν να κάνει δηλώσεις: «ζητάμε συγγνώμη, αγαπάμε την Κίνα, πηγαίνουμε εκεί 1-2 φορές τον χρόνο και μας δείχνουν απίστευτη αγάπη. Είναι κάτι που αναγνωρίζουμε και είμαστε ευγνώμονες για αυτό». 

 Δεν ήταν αρκετό. 

Οι κινεζικοί media partners (CCTV, Tencent) και οι χορηγοί γρήγορα έκοψαν τους δεσμούς τους με την ομάδα, το ΝΒΑ εξέδωσε ανακοίνωσε εκφράζοντας «τον σεβασμό του για την ιστορία και την κουλτούρα της Κίνας», αλλά την ίδια στιγμή ο κομισάριος του ΝΒΑ Άνταμ Σίλβερ υπερασπίστηκε το δικαίωμα της ελευθερίας του λόγου σε παίκτες και παράγοντες. 

Το ζήτημα μόνο απλό δεν είναι: πέρσι το κινεζικό κοινό που παρακολούθησε τα παιχνίδια του ΝΒΑ σε τηλεόραση, tablet ή smartphone ήταν 2.5 φορές μεγαλύτερο από τον πληθυσμό των Η.Π.Α. Ενδεικτικά, ο Τζόζεφ Τσάι, ο δισεκατομμυριούχος ιδιοκτήτης των Μπρούκλιν Νετς και συνιδρυτής του κινεζικού γίγαντα του ηλεκτρονικού εμπορίου Alibaba έγραψε στο Facebook πως «η ζημιά που προκλήθηκε από το συμβάν θα πάρει πολύ καιρό για να επισκευαστεί». 

Μιλώντας σε συνέντευξη τύπου από την Σαϊτάμα της Ιαπωνίας, ο Σίλβερ υποστήριξε πως «μέρος των μακρόχρονων αξιών του ΝΒΑ είναι η υποστήριξη της ελευθερίας του λόγου από τα μέλη της κοινότητάς του. Στην περίπτωση αυτή, ο Ντάριλ Μόρεϊ έχει αυτό το δικαίωμα. Αντιλαμβάνομαι ότι υπάρχουν συνέπειες για αυτό, και πρέπει να ζήσουμε με αυτές. Ελπίζω πως οι Κινέζοι φίλαθλοι και οι συνεργάτες μας θα αντιληφθούν αυτά τα σχόλια υπό το πρίσμα μιας συνεργασίας που διαρκεί για τρεις δεκαετίες, αν όχι για παραπάνω […]. Σαν Λίγκα, δεν προτιθέμεθα να διακινδυνεύσουμε αυτές τις αξίες. Καταλαβαίνω ότι συνεργάτες μας είναι ενοχλημένοι, αλλά δεν θεωρώ πως το να εκφράζουμε την κατανόησή μας και ταυτόχρονα να μένουμε πιστοί στις αξίες μας είναι ασυνεπές». 

Η κρατική τηλεόραση της Κίνας, η CCTV, ακύρωσε τις μεταδόσεις των αγώνων της προετοιμασίας και κινεζικά καταστήματα όπως η Alibaba αφαίρεσε τα προϊόντα του ΝΒΑ από τις ιστοσελίδες τους. Όπως μετέδωσε η Rachel Nichols του ESPN, γερανοί σε όλο το Πεκίνο κατεβάζουν διαφημιστικά πόστερ του ΝΒΑ από τους δρόμους. Η υποδοχή των Nets και των Lakers δεν έχει καμία σχέση με αυτή του παρελθόντος: από χιλιάδες ανθρώπους τα τελευταία χρόνια, σε μερικές δεκάδες. Όταν οι κάμερες του ΝΒΑ Entertainment στράφηκαν προς τους λίγους οπαδούς που βρέθηκαν εκεί, αυτοί κάλυψαν τα πρόσωπά τους. 

Η κινεζική κυβέρνηση ακύρωσε τις προγραμματισθείσες εκδηλώσεις κοινωνικού και φιλανθρωπικού χαρακτήρα υπό την ομπρέλα του “NBA Cares” και οι ομάδες κάνουν ατομικές προπονήσεις σχεδιάζοντας συναντήσεις με τον Άνταμ Σίλβερ για να κατανοήσουν καλύτερα την κατάσταση. Αυτή τη στιγμή όλα είναι στον αέρα, ακόμη και η διενέργεια του φιλικού αγώνα προετοιμασίας μεταξύ Nets και Lakers.

Το ΝΒΑ δεν θέλει να πάρει την πρωτοβουλία να ακυρώσει το παιχνίδι φοβούμενο πως μια τέτοια ενέργεια θα εκληφθεί ως προσβολή και να διογκώσει περαιτέρω το πρόβλημα και πλέον όλα τα μάτια είναι στον κομισάριο της λίγκας, ο οποίος θα συναντηθεί με τον πρόεδρο της κινεζικής ομοσπονδίας, Γιάο Μινγκ και θα προσπαθήσει να βρει λύση σε αυτό δαιδαλώδες πρόβλημα. Ενδεικτικά, η NIΚΕ αφαίρεσε κάθε προϊόν των Ρόκετς από την κινεζική ιστοσελίδα της. Αυτή τη στιγμή, τα εισιτήρια του αγώνα Nets-Lakers δεν είναι διαθέσιμα online, ενώ οι Κινέζοι celebrities μποϊκοτάρουν τα παιχνίδια. 

Την ίδια στιγμή, ο πάντα έτοιμος να πάρει θέση σε πολιτικά και κοινωνικά θέματα Γκρεγκ Πόποβιτς αποθέωσε τον Σίλβερ για το θάρρος του να παραμείνει πιστός στις αρχές που έχει διατρανώσει, συγκρίνοντας τες με το παράδειγμα του προέδρου των Η.Π.Α, Ντόναλντ Τραμπ. Ο Στιβ Κερ απέφυγε να πάρει θέση. 

Σημειωτέον, το ΝΒΑ έχει ξεκινήσει την καμπάνια NBA China από το 2009 και υπέγραψε φέτος 5ετή συμφωνία μετάδοσης των αγώνων με την Tencent, την μεγαλύτερη εκτός των Η.Π.Α. Ενδεικτικά, 21 εκατομμύρια άνθρωποι αγόρασαν το τελευταίο παιχνίδι των τελικών του ΝΒΑ, αριθμός μεγαλύτερος από τον αντίστοιχο αμερικανικό. Ο ιλιγγιώδης αριθμός των 500 εκατομμυρίων Κινέζων παρακολούθησαν έστω έναν αγώνα ΝΒΑ πέρσι. 

Η ένταση στην οποία έχει βρεθεί μπλεγμένο τώρα και το ΝΒΑ είναι ενδεικτική του πόσο ευάλωτη είναι πάρα πολλοί τομείς της οικονομίας των Η.Π.Α στην αγορά της Κίνας, αφού οι εταιρείες δεν εξαρτώνται όχι μόνο από την προτίμηση των καταναλωτών αλλά και από την εύνοια των ηγετών του Πεκίνου. Πλέον τίθενται ερωτήματα σχετικά με το πώς οι αμερικανικές εταιρείες θα προσαρμόσουν τα προϊόντα τους στην κινεζική αγορά, αλλά και πόσο ευέλικτες θα γίνουν σε σχέση με παραδοσιακές αμερικανικές αξίες όπως η ελευθερία του λόγου και η δημοκρατία. 

Σύμφωνα με ρεπορτάζ της Washington Post, η Κίνα είναι εδώ και καιρό ευαίσθητη σχετικά με την εικόνα της στο εσωτερικό της, ελέγχοντας τι επιτρέπει στις δυτικές εταιρείες και στους πολίτες της να πουν ή να κάνουν εκεί. Πλέον, με το Χονγκ Κονγκ να βρίσκεται στον τέταρτο μήνα διαδηλώσεων στους δρόμους, η Κίνα χρησιμοποιεί την ίδια λογική για ό,τι λέγεται εκτός των συνόρων της. 

Η Tiffany&Co. απέσυρε μια παγκόσμια διαφημιστική εικόνα η οποία ερμηνεύτηκε στην Κίνα ως υποστηρικτική στους διαδηλωτές του Χονγκ Κονγκ, ακόμα και αν η εταιρεία δήλωσε πως η φωτογραφία τραβήχτηκε εβδομάδες πριν ξεκινήσουν οι διαδηλώσεις. Η φωτογραφία έδειχνε ένα μοντέλο που είχε το χέρι του τοποθετημένο στο δεξί της μάτι: κάποιοι στην Κίνα το συσχέτισαν με την ιστορία ενός διαδηλωτή που πυροβολήθηκε στο μάτι τον περασμένο Αύγουστο. Η απάντηση της εταιρείας ήταν απολογητική, με την φωτογραφία να αποσύρεται. 

Η Blizzard Entertainment, η εταιρεία – κολοσσός των video-games, τιμώρησε έναν επαγγελματία παίκτη με ποινή αποκλεισμού ενός χρόνου γιατί φώναζε επανειλημμένα «Ελευθερώστε το Χονγκ Κονγκ!» κατά τη διάρκεια μιας συνέντευξης». 

Η Mercedes-Benz εξέδωσε ανακοίνωση απολογούμενη  για μια διαφήμιση με μία ρήση του Δαλάι Λάμα που προσέβαλλε τους Κινέζους καταναλωτές. Εκτός Κίνας, ο 82χρονος πνευματικός ηγέτης μπορεί να είναι μία από τις πιο δημοφιλείς φιγούρες παγκοσμίως, αλλά για το Κομμουνιστικό Κόμμα της κίνας, είναι ένας πολιτικός ταραχοποιός. 

Το tweet του Ντάριλ Μόρεϊ διακτίνισε τον Άνταμ Σίλβερ και το ΝΒΑ πάνω σε μια λεπτή κόκκινη γραμμή. 

O 57χρονος Αμερικανός έχει πολλάκις υποστηρίξει ανοιχτά τους παίκτες, τους προπονητές και τους διοικητικούς παράγοντες που παίρνουν θέση σε κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα, ενθαρρύνοντας τους να είναι κάτι περισσότερο από σούπερσταρ του μπάσκετ. Επιλέγοντας να μην υπάρξουν κυρώσεις σε βάρος του Μόρεϊ, έμεινε πιστός σε όσα καιρό τώρα διακηρύττει και ελπίζει πως οι συζητήσεις με τον Γιαο Μινγκ θα φέρει κάποιου είδους αποτέλεσμα. 

Σε διαφορετική περίπτωση, η στήριξη στον Λεμπρόν Τζέιμς στο περίφημο “Shut up and dribble”, η πολιτικές θέσεις του Ένες Καντέρ, ο εξαναγκασμός του πρώην πρόεδρου των Κλίπερς Ντόναλντ Στέρλιγνγκ σε παραίτηση μετά από ρατσιστικό παραλήρημα θα μετατρέπονταν σε απλούς αστερίσκους μπροστά στα δισεκατομμύρια δολάρια της αγοράς της Κίνας. 

Είναι αυταπόδεικτο πως ο Σίλβερ προσπαθεί ήδη να βρει τη μέση οδό, όπως θα έκανε κάθε διοικητικός ηγέτης στη θέση του. Αλλά η Κίνα δεν φαίνεται πως είναι διατεθειμένη να τον ακολουθήσει εκεί. 


Σχολιασμός

Γράψτε το σχόλιό σας

ΕΤΑΙΡΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

ΕΠΩΝΥΜΙΑ: NOVA TELECOMMUNICATIONS & MEDIA ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ (δ.τ. NOVA M.A.E.)

ΑΦΜ: 099936189, ΔΟΥ ΦΑΕ ΑΘΗΝΩΝ

ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ: ΛΕΩΦΟΡΟΣ ΑΘΗΝΩΝ 106, ΑΘΗΝΑ, 104 42

ΤΗΛ: 210-6158000, E-MAIL: info@novasports.gr

ΙΔΙΟΚΤΗΤΡΙΑ ΕΤΑΙΡΕΙΑ: NOVA M.A.E. ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ ΟΜΙΛΟΥ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ “UNITED GROUP OF COMPANIES”

ΝΟΜΙΜΗ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΣ: ΚΥΡΙΑΚΗ ΣΙΛΒΕΣΤΡΙΑΔΟΥ

ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΡΙΑ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑΣ: ΚΥΡΙΑΚΗ ΣΙΛΒΕΣΤΡΙΑΔΟΥ

ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ: ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΙΩΡΗΣ

ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΔΟΥΚΑΣ

ΔΙΚΑΙΟΥΧΟΣ ΤΟΥ ΟΝΟΜΑΤΟΣ ΤΟΜΕΑ (DOMAIN NAME): NOVA M.A.E.