Δύο αυτοκίνητα, δύο πολιτικοί δύο ιστορίες. Με αφορμή την... έξοδο της Packard Model 905 από το Πολιτειακό μουσείο της Νέας Υόρκης θυμόμαστε την ιστορία μίας Packard (sedan του 1929) η οποία έγραψε ιστορία στην Ελλάδα.

Δύο αυτοκίνητα, δύο πολιτικοί δύο ιστορίες. Με αφορμή την… έξοδο της Packard Model 905 από το Πολιτειακό μουσείο της Νέας Υόρκης θυμόμαστε την ιστορία μίας Packard (sedan του 1929) η οποία έγραψε ιστορία στην Ελλάδα.

Αλλαγή… καριέρας για την Packard Model 905, που αγόρασε ο Φράνκλιν Ντελάνο Ρούσβελτ πριν από 85 χρόνια. Αντί για μουσειακό έκθεμα, βγαίνει ξανά στους δρόμους για επετείους και παρελάσεις αλλά και για να το δουν από κοντά ( ενώ κινείται) περισσότεροι άνθρωποι.

“Δεν νομίζω πως ο πρόεδρος Ρούσβελτ θα την άφηνε στο μουσείο” δήλωσε ο Άντριου Κουόμο κυβερνήτης της Νέας Υόρκης και πρόσθεσε: “Αυτό το όχημα είναι εθνικός θησαυρός, και πρόκειται να γίνει είναι μια μεγάλη συσκευή μάρκετινγκ για την πολιτεία της Νέας Υόρκης”.

Η Model 905 αγοράστηκε προς το τέλος της δεύτερης θητείας του Ρούσβελτ, ως κυβερνήτη της πολιτείας, για προσωπική χρήση. Έχει αμάξωμα τύπου  “Phaeton” (όπως των παλαιότερων 570) διαθέτει τον δωδεκακύλινδρο κινητήρα “Twin Six” και δερμάτινο σαλόνι (κάτι σπάνιο τότε αφού όλοι προτιμούσαν το ύφασμα, που ήταν ακριβότερο). Επίσης αντί για την “φτερωτή θεά” σήμα κατατεθέν της Packard η  905 διαθέτει τα διακριτικά του κυβερνήτη της Νέας Υόρκης.

Η ένατη σειρά των Packard (έμεινε στην ιστορία ως Twin Six) παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο ξενοδοχείο Roosevelt στη Νέα Υόρκη. Την συνέδεσαν με τον V12 κινητήρα του Cornelius Van Ranst με απόδοση 160 ίππων. Το μοντέλο είχε στόχο τους αγραστές των μοντέλων Cadillac V-12 και V-16  παρά τη συνεχιζόμενη οικονομική κρίση.

Ο Ρούσβελτ δεν χρησιμοποίησε για πολύ Packard του μετά την εκλογή του στην προεδρία το 1932, το αυτοκίνητο πήγε στο στόλο της πολιτείας. Ο νέος κυβερνήτης της πολιτείας της Νέας Υόρκης Τόμας Ντίουι την άλλαξε για μία Cadillac το 1942. Η Packard, βγήκε ξανά από το γκαράζ για λίγο το 1982 για τη βασίλισσα Βεατρίκη της Ολλανδίας κατά την επίσκεψή της στο Albany.

Με περίπου 64.000 χλμ, η Packard, είχε ένα γενικό service το 1988. Από τότε μπήκε σε μουσείο.Πριν κυκλοφορήσει ξανά θα έχει μία μερική αναπαλαίωση σε εταιρία στο Κονέκτικατ.

Η…πυροβολημένη Packard ενός εθνάρχη

Όταν ο Ρούσβελτ οδηγούσε αμέριμνος την 905 στη Νέα Υόρκη στην Ελλάδα μία Packard Sedan του 1929 κατέβαινε αργά τη νύχτα από την Κηφισιά προς την Αθήνα, όταν ένα άλλο αυτοκίνητο (μάλλον Linkoln) με σβηστά φώτα το προσπέρασε και οι επιβάτες του άρχισαν να το πυροβολούν.

Η Packard, το βράδυ της 6 Ιουνίου του 1933 είχε επιβάτες τον Ελευθέριο Βενιζέλο και τη σύζυγό του Έλενα που είχαν πάει για φαγητό στο σπίτι της Πηνελόπης Δέλτα. Στο ύψος του κέντρου «Παράδεισος» στο Μαρούσι οι πρώτες σφαίρες έπεσαν από τη διερχόμενη Linkoln στη Ford των σωματοφυλάκων και μετά στην Packard, στο πάτωμα της οποίας ο Βενιζέλος έριξε τη γυναίκα του και έπεσε πάνω της. 

Αυτή η απόπειρα κατά του Βενιζέλου ήταν η τελευταία από μια σειρά προσπαθειών να τον σκοτώσουν. Όπως γράφει στο ημερολόγιό της η οικοδέσποινα τους Πηνελόπη Δέλτα, νωρίτερα το ίδιο βράδυ στο τραπέζι συζήτησαν τις πολύ μεγάλες πιθανότητες να τον δολοφονήσουν ακόμα και τις επόμενες μέρες. Αλλά ο ίδιος απάντησε αστειευόμενος στα γαλλικά «Ces sont les risques du metier», δηλαδή «αυτοί είναι οι κίνδυνοι του επαγγέλματος». Τελικά σώθηκαν γιατί απλώς ο οδηγός δεν τον άκουσε και οδήγησε με την τραυματισμένη Ελενα στον Ευαγγελισμό αντί για τον Ερυθρό Σταυρό που του ζήτησε ο Βενιζέλος και όπου τους περίμενε δεύτερη ενέδρα.

Το αυτοκίνητο υποβλήθηκε σε συντήρηση από ειδικούς, απομακρύνθηκαν οι σκουριές και όσα στοιχεία επιδρούν καταστροφικά στη διατήρηση του  αλλά δεν πειράχθηκε τίποτα από όσα μαρτυρούν την απόπειρα. Οι τρύπες από τις σφαίρες είναι ακόμα εκεί.