Super Bowl or Moneyball

Για τους απανταχού φίλους του Αμέρικαν Φουτμπολ η εβδομάδα που διανύουμε είναι αφιερωμένη στο Super Bowl. Τον τελικό που θα αναδείξει τον πρωταθλητή.

Για τους απανταχού φίλους του Αμέρικαν Φουτμπολ η εβδομάδα που διανύουμε είναι αφιερωμένη στο Super Bowl. Τον τελικό που θα αναδείξει τον πρωταθλητή. Και η τρέλα του Super Bowl δεν κτυπάει (εδώ και μισό αιώνα) μόνο τις ΗΠΑ αλλά και την Ελλάδα αφού δεν είναι υπερβολή αν υποστηρίξουμε ότι οι μεταδόσεις της NFL στη Nova που ξεκίνησε στα τέλη της δεκαετίας του ’90 δημιούργησαν μια απίστευτα μεγάλη βάση fans ενός σπορ που δεν έχει παιχτεί ποτέ και πιθανότατα δεν θα παιχτεί ποτέ στη χώρα μας.

Στην πρόσφατη ταινία του Will Smith το Concussion ο Αλεκ Μπάλντουιν λέει σε κάποια στιγμή: ‘’όπως παλαιότερα η θρησκεία είχε δική της μια μέρα της εβδομάδας έτσι ακριβώς συμβαίνει πλέον με την NFL. Έχει μια μέρα της εβδομάδας δική της’’. Όχι άδικο αφού για 17 Κυριακές (όσο διαρκεί η κανονική περίοδος) και τρεις ακόμη (τα πλέι οφς) οι Αμερικάνοι καθηλώνονται μπροστά στην τηλεόραση για να δουν football. Και μια δική μας προσθήκη. Εκτός από αυτές τις Κυριακές στην NFL ανήκει πλέον εδώ και 50 χρόνια και η πρώτη Κυριακή του Φεβρουαρίου που γίνεται παραδοσιακά ο τελικός του Super Bowl.

Πριν γράψουμε τις επόμενες μέρες μερικά ενδιαφέροντα πράγματα για το φετινό Super Bowl που είναι το 50ο της ιστορίας αξίζει να αναφερθούμε στο οικονομικό μέρος αυτής της υπόθεσης. Το Super Bowl είναι το μεγαλύτερο αθλητικό γεγονός του πλανήτη που διαρκεί μια μέρα και έχει μεγαλύτερο τζίρο από οποιοδήποτε άλλο ημερήσιο αθλητικό ματς. Μόνο οι Ολυμπιακοί Αγώνες και τα Μουντιάλ του ποδοσφαίρου θεωρούνται επικερδέστερα αθλητικά γεγονότα.

Πέρα από τα εισιτήρια, τις χορηγίες και τα εκατομμύρια αναμνηστικά ένα μεγάλο μέρος των εσόδων προέρχεται από τα έσοδα των τηλεοπτικών διαφημίσεων που κτυπάνε ‘’κόκκινο’’. Η αξία κάθε δευτερόλεπτου διαφήμισης στο Super Bowl είναι η ψηλότερη στον πλανήτη για οποιοδήποτε αθλητικό γεγονός. Και οι κατηγορίες των διαφημίσεων που φτιάχνονται και προβάλλονται ειδικά για τη συγκεκριμένη μέρα έχουν πλέον μια δική τους ξεχωριστή κατηγορία με το όνομα Super Bowl ads.

Το φαινόμενο αυτό είναι αποτέλεσμα της εξαιρετικά υψηλής τηλεθέασης του αγώνα. Το περσινό Super Bowl 49 παρακολούθησαν 114,4 εκατομμύρια τηλεθεατές μόνο στις ΗΠΑ και έκανε νέο ρεκόρ τηλεθέασης σπάζοντας το προηγούμενο που ανήκε (καλά καταλάβατε) στο Super Bowl 48 του 2014. Φυσικά, ήταν το νούμερο 1 θέαμα της χρονιάς σε όλη την αμερικάνικη τηλεόραση. Οι διαφημίσεις του Super Bowl αποτελούν πλέον ένα πολιτιστικό φαινόμενο και χωρίς υπερβολή υποχρεώνουν τον τηλεθεατή να μην κουνηθεί από τη θέση του ακόμη και στις διακοπές του αγώνα! Οι διαφημίσεις αποτελούν ένα άριστο αποτέλεσμα κινηματογραφικής δημιουργίας, απρόβλεπτου χιούμορ, χρήσης ειδικών εφέ αλλά και cameo εμφανίσεων πολύ γνωστών προσωπικοτήτων του αθλητισμού και των show business!

Φυσικά μέσα στα χρόνια η τιμή προβολής των διαφημίσεων ακολούθησε την αντίστοιχη εκτόξευση. Το μέσο κόστος για 30 δευτερόλεπτα τηλεοπτικής διαφήμισης στο πρώτο Super Bowl πριν από 50 χρόνια ήταν 37.500 δολάρια, το 2000 στο Super Bowl 34 η αντίστοιχη τιμή είχε εκτοξευθεί σε 2,2 εκατομμύρια και στο φετινό Super Bowl τα 30 τηλεοπτικά δευτερόλεπτα κοστίζουν ακριβώς τα διπλάσια: 4,5 εκατομμύρια δολάρια!!!

Το κόστος της προβολής των διαφημίσεων (χωρίς να υπολογιστεί το αντίστοιχο παραγωγής τους) έχει φτάσει πια σε τέτοιο σημείο που αρκετές εταιρείες στην πραγματικότητα δεν παίρνουν πίσω το 100%. Αλλά είναι περίπου υποχρεωμένες, ειδικά τα μεγάλα brand name να μείνουν στο παιχνίδι και για λόγους εντυπώσεων!

Πως ξεκίνησαν όλα αυτά; Με πολύ εντυπωσιακό τρόπο, στις 22 Ιανουαρίου του 1984 στο Super Bowl 18 που προβαλλόταν από το CBS. Μέχρι εκείνη την ημέρα οι διαφημίσεις των αγώνων ήταν απλά…διαφημίσεις. Η διαφήμιση με τον 1984 άλλαξε άρδην την ιστορία. Ήταν το διαφημιστικό σποτ που προβλήθηκε σε κάποια διακοπή της τρίτης περιόδου του αγώνα και παρουσίαζε το νέο υπολογιστή της αγοράς: Τον Apple Mavintosh. Παραγωγός εταιρεία ήταν η Νεουρκέζικη Fairbanks Films και για πρώτη φορά στην ιστορία μια διαφήμιση είχε τόσο διάσημο σκηνοθέτη: Τον φημισμένο Ρίντλεϊ Σκοτ. Πρωταγωνιστές της διαφήμισης που παρέπεμπε ευθέως στο θρυλικό ομώνυμο (και προφητικό) μυθιστόρημα του Τζορτζ Οργουελ ήταν η Αγγλίδα αθλήτρια Άνια Μέιτζορ (στο ρόλο της ανώνυμης ηρωϊδας) και ο Ντέιβιντ Γκρέιαμ στο ρόλο του Big Brother.
H διαφήμιση προβλήθηκε μόνο δύο φορές. Η πρώτη ήταν στις 31 Δεκεμβρίου του 1983 σε δέκα κανάλια τοπικής εμβέλειας- αναμεταδότες του CBS ώστε να προκριθεί για τα διαφημιστικά βραβεία της χρονιάς και άλλη μια 22 ημέρες αργότερα στο Super Bowl.

Το σενάριο της διαφήμισης είναι ολίγον μελλοντολογικό και αρκούντως σημειολογικό. Η Ανια Μέιτζορ (ντυμένη με ένα λευκό τοπ που πάνω του έχει το σήμα της Apple) επιλέγεται για να σώσει τον κόσμο από τον κακό Big Brother. Αξίζει να δείτε τα 63 δευτερόλεπτα της που άλλαξαν δραστικά τη λογική των χρόνων που ακολούθησαν και έπαιξαν τεράστιο ρόλο στο να μετατραπεί το Super Bowl στο κορυφαίο (διαφημιστικά) αθλητικό γεγονός παγκοσμίως. Το σχετικό λινκ Apple 1984 Super Bowl Commercial Introducing Macintosh Computer (HD).


Σχολιασμός

Γράψτε το σχόλιό σας

ΕΤΑΙΡΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

ΕΠΩΝΥΜΙΑ: NOVA TELECOMMUNICATIONS & MEDIA ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ (δ.τ. NOVA M.A.E.)

ΑΦΜ: 099936189, ΔΟΥ ΦΑΕ ΑΘΗΝΩΝ

ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ: ΛΕΩΦΟΡΟΣ ΑΘΗΝΩΝ 106, ΑΘΗΝΑ, 104 42

ΤΗΛ: 210-6158000, E-MAIL: info@novasports.gr

ΙΔΙΟΚΤΗΤΡΙΑ ΕΤΑΙΡΕΙΑ: NOVA M.A.E. ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ ΟΜΙΛΟΥ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ “UNITED GROUP OF COMPANIES”

ΝΟΜΙΜΗ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΣ: ΚΥΡΙΑΚΗ ΣΙΛΒΕΣΤΡΙΑΔΟΥ

ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΡΙΑ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑΣ: ΚΥΡΙΑΚΗ ΣΙΛΒΕΣΤΡΙΑΔΟΥ

ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ: ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΙΩΡΗΣ

ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΔΟΥΚΑΣ

ΔΙΚΑΙΟΥΧΟΣ ΤΟΥ ΟΝΟΜΑΤΟΣ ΤΟΜΕΑ (DOMAIN NAME): NOVA M.A.E.