Περίπου 200.000 ιδιοκτήτες ΙΧ αυτοκινήτων, που έχουν μετατρέψει τους κινητήρες των οχημάτων τους για να λειτουργούν με υγραέριο (LPG) εκτιμάται πως είναι τα θύματα του οργίου λαθρεμπορίου και νοθείας του LPG, που επικρατεί στην αγορά.
Παράγοντες του κλάδου εκτιμούν πως επιτήδειοι πειράζουν τις αντλίες, προκειμένου να κλέβουν καύσιμα ενώ άλλοι πωλούν νοθευμένο καύσιμο.
Σύμφωνα με τα όσα δημοσιεύει η εφημερίδα «Το Έθνος», οι επιτήδειοι εξαπατούν τους οδηγούς και αντί για υγραέριο κίνησης που έχει κανονική τιμή κοντά στο 0,65 βάζουν στα αυτοκίνητα υγραέριο θέρμανσης, δηλαδή ένα υγραέριο με τιμή κοντά στο 0,50 ευρώ και έτσι κερδίζουν τη διαφορά.
Ενώ σε άλλες περιπτώσεις, «πειράζουν» την αντλία και μειώνουν την ποσότητα κατά 10%, προκειμένου και πάλι να κερδίζουν τη διαφορά. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, κυκλοφορούν στο εμπόριο ακόμη και έτοιμες αντλίες με τον μηχανισμό κλοπής.
Να σημειωθεί ότι στην περίπτωση του υγραερίου, οι πρατηριούχοι δεν υποχρεούνται να έχουν σύστημα εισροών εκροών δεν υπάρχει σύστημα έκδοσης αποδείξεων και δεν απαγορεύεται η συμφόρτωση υγραερίου κίνησης με βιομηχανικό.
Προβλήματα στους κινητήρες από το νοθευμένο καύσιμο
Σημαντικές βλάβες, με υψηλό κόστος επισκευής μπορεί να προκαλέσει στους κινητήρες το νοθευμένο υγραέριο.
Σύμφωνα με τους ειδικούς εγκατάστασης συστημάτων υγραερίου, οι ζημιές που μπορούν να προκληθούν από το νοθευμένο LPG έχουν ακριβώς τις ίδιες επιπτώσεις με τη νοθευμένη βενζίνη:
- Αισθητήρες «λ», (κόστος αντικατάστασης 150 ευρώ έκαστος).
- Καταλύτης (κόστος αντικατάστασης 800 ευρώ).
- Σύστημα τροφοδοσίας (κόστος επισκευής 1.000 ευρώ).
- Λογισμικό «εγκεφάλου» κινητήρα (κόστος επισκευής τουλάχιστον 300 ευρώ).
Η νοθεία στο υγραέριο που είναι προϊόν ενός συγκεκριμένου τύπου χημικής ένωσης μεθανίου και προπανίου, γίνεται με τη μείωση της ποσότητας του πιο ακριβού προπανίου και την αύξηση του μεθανίου.
Ένα LPG με μεγάλη περιεκτικότητα σε μεθάνιο και περιορισμένη (σε σχέση με τις προδιαγραφές) σε προπάνιο είναι ένα φτωχό καύσιμο, που εκτός όλων των παραπάνω, δίνει σημαντικά μικρότερη αυτονομία (έως 30-40%) σε σχέση με ένα κανονικό μείγμα.
Δυστυχώς δεν υπάρχει κάποιος ασφαλής τρόπος να γνωρίζει κανείς την ποιότητα του καυσίμου που βάζει, εκτός από την εμπιστοσύνη στον πρατηριούχο. Ενδείξεις πάντως είναι η μειωμένη απόδοση του κινητήρα αλλά και τα λιγότερα χιλιόμετρα που θα διανύσει με δεδομένη ποσότητα καυσίμου.