Τις τελευταίες ημέρες ανακινήθηκε για πολλοστή φορά η δημόσια συζήτηση για αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας των αυτοκινήτων. Δυστυχώς η συζήτηση αυτή αναπαράγεται ένα χρόνο τώρα, προκαλώντας σοβαρότατα προβλήματα στην αγορά αυτοκινήτου και στα σχετιζόμενα δημοσιονομικά έσοδα.
Η συζήτηση αφορά στα παλαιότερα αυτοκίνητα, μιας και για τα νεότερα και καθαρά αυτοκίνητα τα τέλη κυκλοφορίας του 2017 θα διατηρηθούν αμετάβλητα. Εδώ, πρέπει να σημειωθούν τα εξής:
• Με βάση τις κοινοτικές απαιτήσεις και τα παραδείγματα των ευρωπαϊκών χωρών, τα τέλη κυκλοφορίας για τα νεότερα αυτοκίνητα πρέπει να μεταβάλλονται ανάλογα των εκπομπών ρύπων τους (εκπομπές CO2).
• Στα παλαιότερα αυτοκίνητα, για τα οποία δεν έχουν καταγραφεί εκπομπές ρύπων, εύλογο είναι τα τέλη να βασίζονται στον κυβισμό, καθώς υπό αυτό το πλαίσιο έχουν διατεθεί στην αγορά.
• Τα δημοσιονομικά έσοδα 1,1 δισ. ευρώ από τα τέλη κυκλοφορίας αποτελούν ρητή δέσμευση στο μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα και ως εκ τούτου το μόνο που μπορεί να προκαλεί η συζήτηση είναι το «πάγωμα» της αγοράς.
• Η χώρα κατακλύζεται από εισαγωγές μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, μεγάλης ηλικίας (περίπου το 60% αυτών είναι δεκαετίας ή παλαιότερα) και αμφίβολου ιστορικού, τα οποία αποτελούν σοβαρότατη πηγή ρύπανσης, εκπέμποντας πολλαπλάσιες ποσότητες σωματιδίων, οξειδίων του αζώτου κλπ.
Στην συζήτηση αυτή παίρνει θέση –επιτέλους- και ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτου (ΣΕΑΑ), που σημειώνει:
• Η μόνιμη σύγχυση και αναβλητικότητα στους καταναλωτές πρέπει επιτέλους να σταματήσει αφού ήδη μετρώνται 48 φορολογικές αλλαγές στην αγορά αυτοκινήτου τα τελευταία επτά χρόνια. Τα τέλη κυκλοφορίας πρέπει να είναι δίκαια και να έχουν ένα σαφή περιβαλλοντικό προσανατολισμό, επιβραβεύοντας τα νέα και καθαρά οχήματα, όπως συμβαίνει σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες.
Τι αλλάζει στα τέλη αυτοκινήτου
Στην προαναγγελία ότι τα τέλη για το 2017 θα είναι δικαιότερα και αναλογικότερα των προηγουμένων προέβη ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Τρύφωνας Αλεξιάδης.
“Κάντε λίγη υπομονή. Αυτό που μπορούμε να δεσμευθούμε είναι ότι θα είναι πιο δίκαια και πιο αναλογικά από την προηγούμενη χρονιά και θα κάνουμε ότι είναι δυνατόν ώστε αυτοκίνητα τα οποία δεν είχαν πάρει πινακίδες τα προηγούμενα χρόνια, φέτος να πάρουν”, απάντησε σε σχετική ερώτηση προσερχόμενος σε προσυνεδριακή εκδήλωση-συζήτηση του ΣΥΡΙΖΑ στη Θεσσαλονίκη.
Στα σενάρια που εξετάζονται περιλαμβάνονται αλλαγές στις κλίμακες υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας, με το ατελές όριο εκπεμπόμενων ρύπων διοξειδίου του άνθρακα να πέφτει από τα 90 g/km στα 85 g/km.
Δεν αποκλείεται να υπάρξει μείωση των τελών κυκλοφορίας για οχήματα μεγάλου κυβισμού και ηλικίας άνω των 15 ετών προκειμένου να δοθεί κίνητρο στους ιδιοκτήτες που έχουν καταθέσει πινακίδες να τις παραλάβουν εκ νέου.
Για τα νέα τέλη εξετάζεται μείωση από 5% έως 40% στα αυτοκίνητα με πρώτη άδεια κυκλοφορίας πριν από τις 31 Δεκεμβρίου 2006, αλλά σύνδεση με τους ρύπους για όσα κυκλοφόρησαν από 2007 και μετά. Αν επικρατήσει αυτό το σενάριο τα ΙΧ που εκπέμπουν πάνω από 120 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα θα επιβαρυνθούν από περίπου 10 έως 150 ευρώ.