Λίγους μήνες μετά την αναγγελία του, το πρώτο μοντέλο SUV της Seat, ήρθε στη χώρα μας για μια πρώτη γνωριμία με το δίκτυο πωλήσεων της εταιρίας και τους ανθρώπους του ειδικού τύπου.
Στα πλαίσια αυτής της «επίσκεψης», δέκα Ateca σε δικήνητες και τετρακίνητες εκδόσεις, με κινητήρες πετρελαίου και βενζίνης και με ισπανικές πινακίδες, συναντήθηκαν τη Δευτέρα 10 Οκτωβρίου με τους Έλληνες δημοσιογράφους αυτοκινήτου, δίνοντάς τους την ευκαιρία για μια όχι και τόσο σύντομη οδηγική εμπειρία που έλαβε χώρα στη διαδρομή Αθήνα – Αράχωβα – Αθήνα.
Το Ateca βαφτίστηκε –κατά τις συνήθειες της Seat- από το όνομα ενός χωριού 2,5 χιλιάδων κατοίκων, κοντά στην πόλη της Σαραγόσα και είναι ένα αυτοκίνητο ελευθέρου χρόνου (SUV) της κατηγορίας C, της οποίας best seller είναι το Nissan Qashqai. Πρόκειται για μια άκρως ενδιαφέρουσα εμπορικά κατηγορία, η οποία τα τελευταία χρόνια παρουσιάζει –πανευρωπαϊκά- αύξηση της τάξης του 172% (!), ενώ στην Ελλάδα, στην προ κρίσης εποχή ήταν στο 15% του συνόλου της αγοράς, υποχώρησε το 2013 στο 4,5%, ανέβηκε πέρσι στο 9% και φέτος στοχεύει το 12%.
Το Ateca είναι κτισμένο πάνω στην πλατφόρμα MQB του γκρουπ VW, με εξελιγμένα υλικά που του επιτρέπουν να διατηρεί το βάρος του στα 1200 κιλά, έχοντας ταυτόχρονα το ίσως πιο στιβαρό αμάξωμα της κατηγορίας του.
Σχεδίαση
Η σχεδίαση του Ateca περιλαμβάνει έναν συνδυασμό δυναμισμού και λειτουργικότητας. Πολλά χαρακτηριστικά, όπως η τραπεζοειδής μάσκα, η πλαϊνή γραμμή και η τριγωνική γραμμή των προβολέων είναι τυπικά της εικόνας της μάρκας, όπως και στο Leon. Η κάθε λεπτομέρεια έχει σχεδιαστεί προσεκτικά και έχει εξελιχθεί ακόμα περισσότερο στο Ateca, ενώ το εμπρόσθιο άκρο είναι 100% Seat και 100% SUV. Η μεγάλη και ψηλή μάσκα, τα εμπρός φώτα και οι μεγάλες εισαγωγές αέρα, δεν αφήνουν καμία αμφιβολία ως προς τα δυναμικά χαρακτηριστικά του.
Full-LED προβολείς
Οι προαιρετικοί προβολείς full-LED, προσδίδουν ακόμα μία χαρακτηριστική εμφάνιση στο εμπρός τμήμα, η οποία ενισχύεται επιπλέον από τα τριγωνικά daytime lights. Τα welcome lights περιλαμβάνονται στην state-of-the-art τεχνολογία, καθώς μόλις ξεκλειδώσουν οι πόρτες, τα φώτα LED στους εξωτερικούς καθρέπτες φωτίζουν την περιοχή κοντά στις πόρτες, προβάλλοντας τη φιγούρα του αμαξώματος πάνω στο έδαφος.
Από τα πλαϊνά, η χαρακτηριστική συνεχής γραμμή διατρέχει όλο το αμάξωμα εκφράζοντας το δυναμισμό και τις επιδόσεις του νέου μοντέλου της Seat.
Εσωτερικό
Το εσωτερικό συνδυάζει κομψότητα με δυναμικό χαρακτήρα, θέλοντας ταυτόχρονα να μεταδώσει στον οδηγό αίσθημα σταθερότητας και ασφάλειας. Βασικοί παράγοντες είναι η υπερυψωμένη θέση καθισμάτων καθώς και η ορατότητα του μπροστινού μέρους του οχήματος, ενώ το ταμπλό έχει οριζόντια διάταξη με σαφή εστίαση στον οδηγό. Τα συστήματα ελέγχου είναι ομαδοποιημένα, ενώ τα read outs, όπως η οθόνη infotainment 8 ιντσών, είναι μόνο μια ματιά πιο μακριά. Τέλος η κεντρική κονσόλα αποτελεί ακόμα ένα δείγμα της οδηγοκεντρικότητας του Ateca, σε συνδυασμό και με την σπορ αίσθηση του επιλογέα ταχυτήτων
Χώροι
Με εξωτερικό μήκος 4,36 μέτρα, το Ateca προσφέρει μεγάλους χώρους (μεγαλύτερους κατά τι από το Qashqai) με μέγιστο εσωτερικό μήκος και χώρο αποσκευών στα 510 λίτρα ή στα 485 λίτρα στην έκδοση με τετρακίνηση. Επίσης παρά την στιβαρότητα του αμαξώματος, είναι από τα πλέον ελαφρά στην κατηγορία του, χαρακτηριστικό που εξασφαλίζει ευέλικτη συμπεριφορά εντός και εκτός πόλης.
Το διπλό πάτωμα φόρτωσης δίνει δυνατότητες τακτοποίησης των αποσκευών, ενώ τα αναδιπλούμενα πίσω καθίσματα, δίνουν ακόμα μεγαλύτερο χώρο φόρτωσης.
Τεχνολογία
Στο Ateca βρίσκει εφαρμογή όλο η τεχνολογική γκάμα του γκρουπ VW, που περιλαμβάνει καινοτόμα και πολύ χρήσιμα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού.
Το Traffic Jam Assist λειτουργεί σε συνθήκες stop-and-go κυκλοφορίας και την κάνει πιο υποφερτή για τον οδηγό. Σε μικρές ταχύτητες κίνησης το Ateca επιταχύνει και φρενάρει αυτόματα μέσα στα όρια του συστήματος. Σε μεγαλύτερες ταχύτητες μέχρι 60χλμ, το σύστημα παρέχει υποστήριξη διατήρησης ταχύτητας και υποβοήθηση λωρίδας.
Μία νέα λειτουργία ασφαλείας είναι το Emergency Assist: εάν ο οδηγός παραμείνει οδηγικά ανενεργός πέρα από ένα ορισμένο χρονικό διάστημα, το όχημα τον προειδοποιεί αρχικά οπτικά, στην συνέχεια ακουστικά και τελικά καταλήγει να επιβραδύνει σταδιακά μέχρι την πλήρη ακινησία παραμένοντας στη λωρίδα.
Μερικές ακόμη τεχνικές λέξεις κλειδιά είναι το ACC με Front Assist, Traffic Sign Recognition, Blind Spot Detection, Rear Traffic Alert ή Top View.
Κινητήρες – Κιβώτια
Το Ateca εξοπλίζεται από μία γκάμα υπερτροφοδοτούμενων κινητήρων. Η γκάμα των πετρελαιοκινητήρων ξεκινά με τον 1.6 TDI 115 ίππων. Το 2.0 TDI είναι διαθέσιμο με 150 και 190 ίππους. Η κατανάλωση κυμαίνεται από 4.3 έως 5.0 λίτρα / 100 χλμ και CO2 112-131 γραμ. / χλμ.
Η γκάμα των κινητήρων βενζίνης ξεκινά με τον 3κύλινδρο 1.0 TSI 115 ίππων και συνεχίζει με τον 1.4 TSI που διαθέτει απενεργοποίηση κυλίνδρων υπό μερικό φορτίο και αποδίδει 150 ίππους. H κατανάλωση και οι εκπομπές ρύπων για τους κινητήρες αυτούς κυμαίνεται μεταξύ 5,3 και 6,2 λίτρα και 123 έως 141 γραμμάρια αντίστοιχα.
Τα κιβώτια με τα οποία συνδυάζονται οι κινητήρες αυτοί είναι 6άρια μηχανικά, ή ημιαυτόματα DSG στις 4κίνητες εκδόσεις 1.4 βενζίνης 150 ίππων και 2.0 diesel 190 ίππων.
Τετρακίνηση
Όσον αφορά την τετρακίνηση (εδώ έχουμε και αυτόματα ενεργοποιούμενο hill descent), η Seat χρησιμοποιεί τον νέο πολύδισκο συμπλέκτη με υδραυλική ενεργοποίηση και ηλεκτρονικό έλεγχο, το 5ης γενιάς Haldex, που αντιδρά πολύ γρήγορα σε όλες τις οδηγικές συνθήκες, προσφέροντας πρόσθετη ενεργητική ασφάλεια σε όλες τις συνθήκες.
Οδηγώντας
Μετά από εμπειρία σχεδόν 300 χιλιομέτρων οδήγησης με το προσθιοκίνητο Ateca 1.0κ.εκ. 115 ίππων και το 4τρακίνητο 2.0 diesel 150 ίππων, αυτό για το οποίο είμαστε σίγουροι είναι το ότι, πρόκειται για ένα ιδιαίτερα ευχάριστο, σβέλτο και γεροδεμένο αυτοκίνητο, που κοιτάζει τουλάχιστον στα ίσια τον συναγωνισμό (κατά την Seat αυτός είναι τα: Qashqai, Kia Sportage, Hyundai Tuscon & Renault Kadjar, ενώ αναμφίβολα είναι και το συγγενές Tiquan).
Πατάει καλά, στρίβει εύκολα, φρενάρει με ασφάλεια και περνάει από τους κακοτράχαλους ελληνικούς δρόμους, τόσο καλύτερα όσο μικρότερη διάμετρο έχουν οι ζάντες του. Τα συγκεκριμένα αυτοκίνητα που οδηγήσαμε είχαν ζάντες 18 & 19 ιντσών, που δεν αγαπούν τις ανωμαλίες του οδοστρώματος, αλλά οι εν δυνάμει καταναλωτές θα μπορούν να το αγοράσουν και με 17άρες ζάντες που σίγουρα ταιριάζουν περισσότερο στην ελληνική πραγματικότητα.
Όσον αφορά τους κινητήρες, η έκπληξη έρχεται από τον τρικύλινδρο βενζινοκινητήρα των 1000 κ.εκ. με ιπποδύναμη 115 ίππων, που αποδεικνύεται απίστευτα σβέλτος και «ροπάτος», με την κατανάλωση να μην ξεπερνά τα 7 λίτρα/100 χλμ.
Στα συν και η απόσταση 17,7 εκατοστών από το έδαφος, που θα διευκολύνει όσους αρέσκονται ή αναγκάζονται σε εκτός ασφαλτοδρόμων περιηγήσεις, ενώ σημαντικό είναι το ότι, στον εξοπλισμό περιλαμβάνεται και ρεζέρβα (έστω ασφαλείας).
To Ateca θα έρχεται από τον επόμενο Ιανουάριο στη χώρα μας σε τρεις εκδόσεις (Reference, Style & Xcellence), με τιμή που ξεκινά από τις 19.950 ευρώ (1.0 Eco TSI 115 HP Reference Ecomotive), έως τις 35.750 ευρώ (2.0 TDI 190 HP Xcellence 4drive DSG), ενώ πρέπει να σημειώσουμε ότι, η αγοραστική ευκαιρία (τηρουμένων βέβαια των δυσκολιών της εποχής) είναι το 2.0 TDI 150 HP Style Media System Plus 4 Drive με 27.650 ευρώ.