TAGS

    Ό,τι αγγίζουν γίνεται χρυσάφι

    13/10/2018 • 11:00
    Ό,τι αγγίζουν γίνεται χρυσάφι
    • shares

    Nintendo και Sony πρωταγωνιστούν σε αυτή τη γενιά οικιακών κονσολών.

    Μετά την ανώμαλη προσγείωση που υπέστη με το PS3, η Sony ανασυντάχθηκε, διόρθωσε τα λάθη της και "ρίχτηκε" στη μάχη της 8ης γενιάς με σκοπό να κυριαρχήσει από την αρχή, κάτι που κατάφερε σχετικά εύκολα, κυρίως λόγω των τραγικών λαθών του μεγάλου της ανταγωνιστή στο λανσάρισμα.

    Με τον ίδιο τρόπο λειτούργησε και η Nintendo μετά το ναυάγιο του Wii U. Παρέμεινε άπραγη για μερικά χρόνια και στη συνέχεια έδωσε στην αγορά μία νέα κονσόλα, την οποία όμως αυτή τη φορά τη "δούλεψε" καλύτερα, και εν συνεχεία δεσμεύτηκε να την υποστηρίξει μέχρι το τέλος. Βάσει πωλήσεων και μόνο, η Nintendo κέρδισε την εμπιστοσύνη του αγοραστικού κοινού πολύ γρήγορα.

    Πώς όμως αυτές οι δύο εταιρείες κατάφεραν να κερδίσουν σε αυτή τη μάχη για την 8η γενιά; Ποιες ήταν οι κινήσεις "κλειδιά"; Ας δούμε μερικούς από τους πιο βασικούς λόγους.

    Έχουν και οι δύο τεράστιο fanbase

    Η Nintendo ως γνωστόν διαθέτει τον πιο πιστό πυρήνα υποστηρικτών σε ολόκληρη τη βιομηχανία. Gamers που ακολουθούν την εταιρεία από τη δεκαετία του ‘90, μεγάλωσαν και ωρίμασαν μαζί της, και θα συνεχίζουν να την υποστηρίζουν μέχρι το τέλος. Δεν είναι τυχαία συγκυρία το γεγονός ότι τα Nintendo 3DS και Wii (73 και 102 εκατομμύρια πωλήσεις αντίστοιχα), έχουν πουλήσει περισσότερο από τα Xbox 360 και PS3 (τα οποία είχαν 84 εκατομμύρια πωλήσεις έκαστο μέχρι το τέλος της 7ης γενιάς).

    Παράλληλα, το ίδιο συμβαίνει και με την Sony, που από εποχές PS1 και πιο πολύ με το PS2 κατάφερε να μονοπωλήσει έως ένα σημείο στις αγορές της Δύσης και να δημιουργήσει το δικό της φανατικό κοινό. Ακόμα και μετά την αρχική αποτυχία του PS3, o κόσμος της Sony τη δικαίωσε στο τέλος της 7ης γενιάς, αφού η κονσόλα κατάφερε να φτάσει τις πωλήσεις του Xbox 360.

    Οι αφοσιωμένοι αγοραστές της εκάστοτε εταιρείας ήταν αυτοί που "έσπρωξαν" τις δύο κονσόλες στο πρώτο εξάμηνο της κυκλοφορίας τους. Αυτοί οι "early adopters" βοήθησαν την Nintendo σε μια εποχή που το Switch είχε ίσως λιγότερα από πέντε games στην βιβλιοθήκη του, ενώ το ίδιο συνέβη και στην περίπτωση του PS4, του οποίου το λανσάρισμα δεν ήταν ονειρικό από άποψη αποκλειστικών τίτλων.

    Τους ανήκει η Ιαπωνία

    Μόνιμο αγκάθι θα αποτελεί για την Microsoft η Ιαπωνία, μία αγορά που δημιουργεί και καταναλώνει trends ασταμάτητα και που ποτέ δεν έχει καταφέρει να βρει πιστούς υποστηρικτές. Αντιθέτως, τόσο η Sony όσο και η Nintendo, παραδοσιακά τα πάνε πολύ καλά επί ιαπωνικού εδάφους, κάτι αναμενόμενο αν αναλογιστούμε ότι και οι δύο εταιρείες εδρεύουν εκεί.

    Η αχανής και ιδιαίτερη αγορά της χώρας του ανατέλλοντος ηλίου αποτελεί το πρώτο μεγάλο τεστ για οποιαδήποτε κονσόλα. Αν πετύχεις εκεί κατά πάσα πιθανότητα θα μπορέσεις να πετύχεις παντού. Υπάρχει μεγάλη ζήτηση και μεγάλη κατανάλωση και το ίδιο αρχίζει να συμβαίνει και με την Κίνα που εξελίσσεται σε μία ανερχόμενη αγορά.

    Ουρά με πάνω από 3000 άτομα στο Τόκιο για το Nintendo Switch.

    Παράλληλα, υπάρχουν πάρα πολλοί τίτλοι που παίζουν κατά συντριπτική πλειοψηφία Ιάπωνες gamers και τα οποία δεν μπορούν να βρεθούν αλλού, πέρα από τις κονσολες της Nintendo και της Sony. Φυσικά αναφέρομαι στα εκατοντάδες JRPG’s, dating simulators, graphic novels και turn-based RPG.

    Τα συγκεκριμένα παιχνίδια ίσως κάποιος να μην μπορεί να τα βρει ούτε στο γιγάντιο ψηφιακό store του Steam, ενώ επίσης υπάρχει μεγάλη ζήτηση για handheld συσκευές, έναν τομέα στον οποίο από ότι φαίνεται η Nintendo, με τα 3DS και Switch, κατέχει πλέον το μονοπώλιο.

    Κέρδισαν την μάχη των exclusives

    Αναμφίβολα η Sony έχει προσφέρει το καλύτερο lineup από αποκλειστικότητες, τόσο ποιοτικά, όσο και ποσοτικά. Το PS4 με πάνω από 20 triple-A τίτλους για όλα τα γούστα, έχει καταφέρει να συντρίψει μέχρι στιγμής τον όποιο ανταγωνισμό σε αυτόν τομέα, με την Microsoft από τη μία πλευρά να υποπίπτει σε ορισμένα λάθη όπως π.χ. το Scalebound, αλλά και να μοιράζεται και μερικές από τις αποκλειστικότητές της με τα PC.

    Credit: Sony

    Η Nintendo έδειξε από πολύ νωρίς άγριες διαθέσεις με τα εκπληκτικά Breath of the Wild και Mario Odyssey. Ήταν φανερό πως η εταιρεία είχε δεσμευτεί πάνω στο Switch, καθώς λίγους μήνες αργότερα ήρθαν και οι ανακοινώσεις για νέα Metroid, Smash Bros, Mario Kart, Bayonetta, Pokémon και πολλά ακόμη. Οι fans της Nintendo πρέπει αυτή την εποχή να περνούν εκτεταμένα Χριστούγεννα. Το αποτέλεσμα; Μέσα σε λιγότερο από ενάμιση χρόνο μετά το λανσάρισμα, το Switch έχει πουλήσει κοντά στις 20 εκατομμύρια κονσόλες.

    To Nintendo Switch μέσα σε ενάμιση χρόνο έχει χτίσει μία αξιοπρεπέστατη βιβλιοθήκη.

    Και με αυτό τον τρόπο έχουν καταφέρει και οι δύο εταιρείες να γεμίσουν τις βιβλιοθήκες τους με first party triple-A παιχνίδια (προφανώς πιο πολύ η Sony) και ακόμα σημαντικότερα, έχουν κρατήσει τον κόσμο τους ικανοποιημένο. Και ο ικανοποιημένος πελάτης πάντα επιστρέφει.

    Άφεση αμαρτιών

    Οι επιτυχίες των Sony και Nintendo έχουν συναρπάσει τον κόσμο, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί μια ατμόσφαιρα που υπονοεί ότι οι δύο αυτές εταιρείες δεν μπορούν να κάνουν λάθος. Το κλίμα είναι τόσο καλό, που ακόμα και σοβαρά λάθη να γίνονται, αυτά περνούν απαρατήρητα, και όσο εκείνες δίνουν στους καταναλωτές ποιοτικά games, τόσο εκείνοι με τη σειρά τους, τους δίνουν άφεση αμαρτιών.

    Παρ' όλα αυτά, και οι δύο εταιρείες έχουν υποπέσει ανά καιρούς σε σοβαρά παραπτώματα. Για παράδειγμα, η Sony, αθόρυβα, μέσα σε δύο χρόνια "δολοφόνησε" το PS Vita και από ότι φαίνεται ετοιμάζεται να κάνει το ίδιο και στο PS VR. Δύο συσκευές που ναι μεν ξεκίνησαν δυναμικά αλλά ουσιαστικά οι δυνατότητες τους δεν αξιοποιήθηκαν ποτέ. Για το PS Vita βγήκαν πολύ λίγες first-party αποκλειστικότητες τα πρώτα χρόνια της ζωής του και μετά, σιγά-σιγά, η Sony άρχισε να κόβει τους δεσμούς. Για το PS VR θα πρέπει να ψάξουμε αρκετά μέχρι να βρούμε μία μεγάλη αποκλειστικότητα, ένα system-seller δηλαδή. Όλα αυτά συνέβησαν ουσιαστικά με την συγκατάθεση του κοινού, αφού σε καμία Ε3 δεν υπήρξε μεγάλη κριτική ή ξεσηκωμός για την μη ύπαρξη παιχνιδιών για αυτές τις κονσόλες. Το PS Vita ξαφνικά εξαφανίστηκε από τον χάρτη και δεν κουνήθηκε φύλλο.

    Από την άλλη πλευρά, η Nintendo έδωσε στην αγορά μία κονσόλα της οποίας τα πρώτα πακέτα ήταν ξεκάθαρα ακόμα σε beta φάση και ευτυχώς τα πολλά προβληματικά κομμάτια αντικαταστάθηκαν από την ίδια την εταιρεία χωρίς έξτρα κόστος. Συγχρόνως, τον μήνα της κυκλοφορίας, η βιβλιοθήκη του Switch είχε κυριολεκτικά μόλις τέσσερα με πέντε games, ενώ η ίδια κονσόλα δεν έχει ακόμα browser! Και όμως, εν έτη 2018 υπάρχει φορητή ηλεκτρονική συσκευή, που κοστίζει 300 ευρώ και δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί για browsing στο διαδίκτυο!

    Ό,τι αγγίζουν γίνεται χρυσός

    Παρά λοιπόν τα όποια μειονεκτήματα, οι δύο εταιρείες συνεχίζουν την ανοδική τους πορεία προς την κορυφή της 8ης γενιάς, ακάθεκτες. Συγκεκριμένα, η Sony αυτή τη στιγμή βρίσκεται στο απόγειο της δύναμής της. Οι εξαιρετικές κινήσεις στο κομμάτι του marketing και το αίσθημα ικανοποίησης που διακατέχει τους κατόχους του PS4, πραγματικά της δίνει τη δυνατότητα να μετατρέπει ό,τι αγγίζει σε χρυσό.

    Ακόμα και παιχνίδια που δεν αποτελούν system-sellers, ανθίζουν κάτω από τα φτερά της ιαπωνικής εταιρείας. Για παράδειγμα, το Spider-Man κατάφερε να μετατραπεί στην αποκλειστικότητα με τις πιο γρήγορες πωλήσεις, ξεπερνώντας ακόμα και το God of War, αφού πούλησε 3.3 εκατομμύρια αντίτυπα παγκοσμίως σε μόλις τρεις μέρες.

    Και για να πούμε και του στραβού το δίκιο, το Spider-Man δεν ήταν κάτι εξωπραγματικό σαν παιχνίδι. Σίγουρα τα production values χτύπησαν στο ταβάνι και μπορεί κάλλιστα να προσφέρει στο χρήστη αρκετές ώρες διασκέδασης, αλλά το παιχνίδι δεν είχε ούτε το σενάριο του Horizon Zero Dawn, ούτε το gameplay και τη διάρκεια του Bloodborne, αλλά ούτε και τη μοναδική ατμόσφαιρα του God of War. Ο συνάδελφος στο IGN Greece, Παντελής Δασκαλέλος, τόλμησε να τα παρουσιάσει όλα αυτά στο review του και να το βαθμολογήσει με 7.5 και άμεσα δέχτηκε προσωπικές επιθέσεις στα σχόλια από τους αναγνώστες. Συμβαίνουν και αυτά.

    Καταληκτικά, τόσο η Sony όσο και η Nintendo, διανύουν μία αρκετά καρποφόρα περίοδο. Χάρη στις σταθερές βάσεις του παρελθόντος αλλά και με σωστό προγραμματισμό έχουν καταφέρει να κατακτήσουν την κορυφή. Η Sony έχτισε τουβλάκι-τουβλάκι τις πωλήσεις της αλλά και τη μεγάλη λίστα με αποκλειστικότητες στη βιβλιοθήκη της, ενώ η Nintendo εμφανίστηκε με τρία χρόνια καθυστέρηση και απλά εξερράγη στη σκηνή.

    Είναι πολύ σημαντικό για τους καταναλωτές να αισθάνονται ασφάλεια απέναντι στην εταιρεία που έχουν επενδύσει τα χρήματά τους. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι πρέπει να κάνουμε και τα στραβά μάτια όταν βλέπουμε λάθος κινήσεις. Για παράδειγμα η Sony, κρατούσε καιρό τώρα αρνητική στάση απέναντι στο cross-play μεταξύ των συστημάτων. Η συνεχόμενη πίεση από το community αλλά και από τους publishers έφερε αποτελέσματα, καθώς η εταιρεία αρχικά αναθεώρησε τη στάση της, ενώ στη συνέχεια "έκανε πίσω" και πλέον έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες για να δούμε το πρώτο cross-play μεταξύ συστημάτων στο Fortnite. Παρόμοιες καταστάσεις ζούμε και με την Nintendo, που ακόμα και τώρα αρνείται πεισματικά να βάλει ένα σύστημα με achievements στις κονσόλες τις, ένα feature που απολαμβάνουν οι χρήστες των Steam, Xbox Live και PSN εδώ και πάνω από έξι χρόνια.

    Tο πρώτο cross-play μεταξύ συστημάτων θα είναι σε λίγο καιρό πραγματικότητα!

    Πάντως, παρά τις όποιες αποκλίσεις από την πορεία, η αλήθεια είναι ότι όταν οι εταιρείες και το community κινούνται σε λογικά πλαίσια και δεν έχουν παράλογες απαιτήσεις, τότε δίνεται ευκαιρία και στις δύο πλευρές να διορθώσουν τα οποιαδήποτε λάθη χωρίς τριβές. Έτσι, και οι εταιρείες μπορούν να έχουν υψηλά κέρδη αλλά και τους καταναλωτές ικανοποιημένους. Και η πίτα ολόκληρη και ο σκύλος χορτάτος.


    Ο Αριστοτέλης είναι columnist στο IGN Greece και όταν δεν μαζεύει achievements ή βλέπει σειρές, μπορείτε να τον βρείτε στο Facebook.


    Πηγή: IGN Greece

    Γράψτε το σχόλιο σας...
    22/10/2018 • 07:35

    10/10/2018 • 10:36