Οι αλλαγές κανονισμών σε FIBA και Euroleague την σεζόν 2018-19

Πιο γρήγορο παιχνίδι, περισσότερες κατοχές, υψηλότερο σκορ: αυτή είναι η κατεύθυνση των διαιτητικών αλλαγών για την φετινή αγωνιστική περίοδο. Το novasports.gr σας τις παρουσιάζει.
0
Χρήστος Καούρης
30/08/2018 • 09:45
Σφυρίχτρα
  • shares
Πιο γρήγορο παιχνίδι, περισσότερες κατοχές, υψηλότερο σκορ: αυτή είναι η κατεύθυνση των διαιτητικών αλλαγών για την φετινή αγωνιστική περίοδο. Οι αλλαγές θα ισχύσουν από την 1η Οκτωβρίου, με τους διαιτητές να λαμβάνουν τις ερμηνείες (intepretations) των νέων κανονισμών μέσα στις επόμενες εβδομάδες. 

Οι αλλαγές
1. Όταν το χρονόμετρο του αγώνα δείχνει 2:00 ή λιγότερο στην λήξη της 4ης περιόδου και σε κάθε παράταση --> σε κάθε επαναφορά --> ο αμυντικός δεν πρέπει να έχει οποιοδήποτε μέρος του πάνω από την γραμμή και να παρεμβαίνει στην επαναφορά. Ο διαιτητής χρησιμοποιεί ένα προληπτικό σήμα κουνώντας το χέρι πάνω - κάτω ως προειδοποίηση για να μην υπάρξει παράβαση. Αν δεν συμμορφωθεί ο αμυντικός και υπάρξει παράβαση --> τότε αυτόματα χρεώνεται με τ.π.

Που σημαίνει:
Δεν υπάρχει πλέον η δυνατότητα να πατούν επίτηδες οι αμυντικοί στη γραμμή προκειμένου η άμυνα να «διαβάσει» τι σχεδιάζει η επίθεση και να προσαρμοστεί ανάλογα. Μέχρι και πέρυσι υπήρχε η προειδοποίηση για τον αμυντικό που έκανε κάτι τέτοιο, από φέτος είναι απ΄ ευθείας τεχνική ποινή. 

2. Παίκτης ο οποίος πετάει σκόπιμα τη μπάλα στο ταμπλό και την πιάνει --> δεν θεωρείται πλέον ντρίπλα. Μπορεί να το επαναλάβει όσες φορές θέλει συνεχόμενα, είτε στην αρχή είτε στο τέλος της ντρίμπλας.

Που σημαίνει:
  Μπορούμε να βλέπουμε και στην Ευρώπη τέτοιες φάσεις. 

Όποιος μπορεί δηλαδή. 

3. Όποτε γίνεται παράβαση ή φάουλ από επιτιθέμενο που έχει την κατοχή της μπάλας --> η μπάλα δίνεται στην αντίπαλη ομάδα και το 24άρι ανανεώνεται ως ακολούθως:
α. Αν η επαναφορά γίνεται στο μπροστά γήπεδο της ομάδας που κάνει επαναφορά 14΄΄.
β. Αν η επαναφορά γίνεται στο πίσω γήπεδο της ομάδας που κάνει επαναφορά 24΄΄.

 Που σημαίνει:
γρηγορότερο παιχνίδι. ΠΟΛΥ γρηγορότερο. Τα 14΄΄ επίθεσης θα ευνοήσουν α) τις ομάδες με παίκτες που αρέσκονται στο ένας εναντίον ενός και β) τις ομάδες που μπορούν βάσει ομοιογένειας/ικανότητας να δημιουργήσουν φάσεις συνεργασίας υπό πίεση χρόνου. 

4. Όταν το χρονόμετρο του αγώνα δείχνει 2:00 ή λιγότερο στην 4η περίοδο και σε κάθε παράταση και ζητείται time - out από την ομάδα που δικαιούται την κατοχή στο πίσω γήπεδο  τότε --> ο προπονητής αυτής της ομάδας έχει το δικαιώμα να αποφασίσει εάν η μπάλα θα επαναφερθεί απο το μπροστά γήπεδο της (από την γραμμή επαναφοράς απέναντι από το τραπέζι της γραμματείας) ή το πίσω γήπεδό της.
4.1 Αν η επαναφορά γίνει απο το μπροστά γήπεδο, τότε το 24άρι ρυθμίζεται ως ακολούθως: 
- Έαν 14΄΄ ή περισσότερα παρέμειναν κατά την στιγμή που σταμάτησε το χρονόμετρο, τότε κατά την επαναφορά αυτό θα ρυθμιστεί στο 14΄΄. 
- Έαν 13΄΄ ή λιγότερα παρέμειναν κατά την στιγμή που σταμάτησε το χρονόμετρο, τότε κατά την επαναφορά αυτό θα παραμείνει στον ίδιο χρόνο. 
4.2 Αν η επαναφορά γίνει απο το πίσω γήπεδο, τότε το 24άρι επαναρυθμίζεται στα 24΄΄ εάν υπάρχει νέα κατοχή ή παραμένουν τα εναπομείναντα δευτερόλεπτα όταν σταμάτησε το χρονόμετρο.

 Που σημαίνει: 
ότι ο συγκεκριμένος κανόνας θα χρειαστεί ερμηνεία και περισσότερες επεξηγήσεις στον τρόπο εφαρμογής του. Το πιο κρίσιμο στοιχείο έχει να κάνει με το πότε θα διευκρινίζεται το σημείο της μεταφοράς της μπάλας από τον προπονητή που κάλεσε το τάιμ άουτ. Αυτό έχει να κάνει όχι μόνο με τη δυνατότητα αντίδρασης της αντίπαλης άμυνας (ολόκληρο γήπεδο/μισό γήπεδο και 24΄΄/14΄΄) αλλά και με την ενημέρωση της γραμματείας και του χρονομέτρη των 24΄΄. Αυτό που αναμένεται να συμβεί είναι ότι και στο ΝΒΑ, δηλαδή να ενημερώνονται οι διαιτητές από τον προπονητή που κάλεσε το τάιμ-άουτ στην αρχή της διακοπής του και όχι όταν οι παίκτες επιστρέφουν στο παρκέ. Σε περίπτωση που ο προπονητής της ομάδας που αμύνεται καλέσει με τη σειρά του τάιμ άουτ αμέσως μετά, ο αντίπαλος προπονητής δεν μπορεί να αλλάξει το σημείο της επαναφοράς που είχε αρχικά δηλώσει. 

5. Διπλό φάουλ υπάρχει πλέον όταν:
- Και τα δύο είναι φάουλ παικτών.
- Και τα δύο είναι φάουλ φυσικής επαφής (όχι λεκτική αψιμαχία).
- Και τα δύο είναι φάουλ μεταξύ των εμπλεκόμενων αντιπάλων.
- Και τα δύο φάουλ επιφέρουν την ίδια ποινή.
ΠΡΟΣΟΧΗ: Αν ο ένας παίκτης κάνει αντιαθλητικό και ο άλλος απλό, τότε δεν είναι διπλό σφάλμα.
Που σημαίνει: Το trash-talking επιτρέπεται, αλλά τα χέρια κομμένα. Δεν αλλάζει κάτι ιδιαίτερα πάντως. 

6. Η τεχνική ποινή πλέον επιφέρει 1 βολή. Η κατοχή δεν υπάρχει πλέον. 
Η βολή εκτελείται αμέσως και ο αγώνας επαναρχίζει απο την ομάδα που είχε πριν την κατοχη της μπάλας. Αν δεν υπήρχε κατοχή (π.χ. Η μπάλα ήταν στον αέρα μετά από σουτ), τότε είναι jumpball.

ΠΡΟΣΟΧΗ: Η αποβολή προπονητή, βοηθού, συνοδού, αναπληρωματικού ή παίκτη με 5 φάουλ, από πάγκο για ανάρμοστη συμπεριφορά --> παραμένει ως ποινή 2βολές και κατοχή και χρεώνεται στο φύλλο αγώνα με τεχνική ο προπονητής. 

Που σημαίνει: Σταματά το φαινόμενο της «διπλής τιμωρίας», κατά το οποίο ο παίκτης τιμωρείται όχι μόνο με 1 βολή για τον αντίπαλο αλλά και με στέρηση της κατοχής για την ομάδα του. Πλέον ισχύει μόνο η μία βολή. 

7. Όποτε ζωντανή μπάλα σφηνώνεται μεταξύ στεφανιού και ταμπλό (εκτός μεταξύ ελεύθερων βολών και επαναφοράς από ποινή φάουλ) --> τότε είναι πάντα  jumpball. Το χρονόμετρο επαναρυθμίζεται στα 14΄΄ αν η κατοχή παραμένει στην ίδια ομάδα και στα 24΄΄ εάν αλλάζει η κατοχή.

8. Η επαναφορά μετά από Αντιαθλητικό σφάλμα (UF), Σφάλμα αποκλεισμού (D) και Συμπλοκή (F), γίνεται πάντα στο εμπρός μπροστά γήπεδο της ομάδας που δικαιούται την κατοχή (από την γραμμή επαναφοράς απέναντι από το τραπέζι της γραμματείας) με 14΄΄. 
Που σημαίνει: Γρηγορότερο παιχνίδι, όπως και στην περίπτωση του κανόνα 3. 

9. Οποιοσδήποτε συνοδός αφήνει την περιοχή του πάγκου και εισέρχεται στον αγωνιστικό χώρο, ενεργά εμπλεκόμενος (actively involved) σε συμπλοκή -->  πρέπει να αποβάλλεται (D) σύμφωνα με τα άρθρα αποβολής.

Που σημαίνει: ότι το άρθρο χρειάζεται διευκρίνιση σε ό,τι αφορά το «ενεργά εμπλεκόμενος». Αν προσπαθεί να τους χωρίσει είναι τέτοιος, ή μόνο όταν ανταλλάζει γροθιές και «γαλλικά;». 


Αλλαγές που αφορούν μόνο την Ευρωλίγκα

10. Instant Replay System Euroleague  (IRS)
10.1 Άλλαξε ο ορισμός από τη συμπλοκή (Fighting) --> σε καυγά ή φιλονικία (Physical Altercation). Ο διαιτητής μπορεί να ανατρέξει στο IRS για να αναγνωρίσει όλους τους συμμετέχοντες σε οποιαδήποτε καυγά ή φιλονικία και να καταχωρήσει την κάθε ποινή σε αυτούς.
10.2 Στα τελευταία δύο (2) λεπτά του αγώνα ή της παράτασης, ο διαιτητής μπορεί να ανατρέξει στο IRS, για να διαπιστώσει ποιος ήταν ο τελευταίος παίκτης που έβγαλε τη μπάλα εκτός ορίων, ή εάν ο παίκτης ή η μπάλα ήταν εκτός ορίων ή όχι (αν σφυριχτεί παράβαση σε ένα παίκτη ότι πατάει εκτός ορίων και έχω αμφιβολία, τότε γίνεται χρήση IRS και αν έγινε λάθος ξαναδίνεται η κατοχή στην ομάδα που την είχε). 

Σημαντική διευκρίνιση: Για να είναι δυνατή η χρήση του IRS πρέπει να υπάρχει σφύριγμα (όπως εδώ με την περίπτωση του Γκιστ στο παιχνίδι Φενέρμπαχτσε – Παναθηναϊκός. 


Ο διαιτητής δεν μπορεί να διακόψει το παιχνίδι χωρίς σφύριγμα και να συμβουλευτεί το Instant Replay. Δηλαδή αν στην παραπάνω φάση δεν είχε υπάρξει σφύριγμα, ο διαιτητής του αγώνα δεν θα μπορούσε να ελέγξει αν υπήρχε παράβαση. 

Που σημαίνει: Πως οι διαιτητές έχουν ακόμη ένα «όπλο» στα χέρια τους για να κρίνονται δίκαια τα παιχνίδια. Η λογική λέει ότι στις αμφισβητούμενες φάσεις γραμμής όπως η παραπάνω θα σφυρίζουν τις περισσότερες φορές (εκτός φυσικά και αν έχουν 100% άποψη για τη φάση), αφού θα γνωρίζουν πως με τη χρήση του IRS θα μπορούν να είναι ακριβοδίκαιοι, ενώ μη σφυρίζοντας παίρνουν το ρίσκο του λάθους. 

11. Σε κάθε διείσδυση που γίνεται μέσα στο ημικύκλιο μη επιθετικού φάουλ (No Charge Semi-Circle) και σε κάθε επαφή που προκαλείται στον επιτιθέμενο που βρίσκεται στον αέρα, από αμυντικό που πατάει ή βρίσκεται εντός αυτού και περιμένει τον επιτιθέμενο, τότε σφυρίζεται πάντοτε αμυντικό φάουλ, καθώς οι διαιτητές δεν έχουν το δικαίωμα του να μη χρεώσουν τίποτα (No Call) (εκτός αν ο επιτιθέμενος χρησιμοποιεί παράνομα τα χέρια, τους βραχύονες, τα πόδια ή το σώμα προκειμένου να σπρώξει για να καθαρίσει το χώρο). 
Η μοναδική περίπτωση No Call είναι ο ευρισκόμενος εντός του ημικυκλίου αμυντικός να πηδήξει κατακόρυφα εντός του κυλίνδρου του προσπαθώντας να κόψει την μπάλα και να προκληθεί επαφή στον κορμό.

Που σημαίνει: Μέσα στο ημικύκλιο θα βλέπουμε μόνο άμυνες στην κατακόρυφο. Ειδάλλως, βολές. 
Γράψτε το σχόλιο σας...